‘Oogstfestival’ wint derde Hackatour en brengt Zuid-Oost Groningen in de schijnwerpers

jun 19, 2023 | Vrijetijdseconomie

De Borgerswoldhoeve in Veendam, gelegen in het mooie Zuid-Oost Groningen, vormde het decor voor de derde editie van de Hackatour. Dit evenement bracht ondernemers, organisaties en andere belanghebbenden samen om na te denken over hoe ze bezoekers langer in de regio kunnen vasthouden. De deelnemers werden geïnspireerd door de mooie locatie aan het water en genoten van heerlijke streekproducten, wat bijdroeg aan een goede sfeer.

Erik Nijkamp, de eigenaar van de Borgerswoldhoeve, was ook deelnemer van deze Hackatour. Hij deelde zijn verhaal over hoe hij ooit begon met een bijbaantje op deze locatie en op zijn 22e het bedrijf overnam. Nijkamp benadrukte het belang van samenwerking met andere organisaties uit de regio. Zijn aanwezigheid en betrokkenheid illustreerden de sterke band tussen lokale ondernemers en de gemeenschap.

Vier ideeën met veel potentie

Gedurende de dag werden de deelnemers op een dynamische manier aan het werk gezet door dagvoorzitter Tristan Hofman. Uiteindelijk resulteerde dit in vier ideeën die verder werden uitgewerkt en gepresenteerd aan een jury bestaande uit Elsa Weelink (Marketing Groningen), Josefien Hilhorst-Laseur (Noorderpoort) en professor dr. Jouke van Dijk (Rijksuniversiteit Groningen). De jury was erg enthousiast over alle vier de ideeën en zag potentie in elk van hen.

De eerste pitch was voor “Kiek Stauln” (Gronings voor “kijk stoelen”), een concept dat duurzame draaistoelen op prachtige locaties in de omgeving wil plaatsen, zodat bezoekers optimaal kunnen genieten van hun omgeving. Het tweede idee was het “Oogstfestival”, een evenement waar bezoekers kunnen genieten van streekproducten en de rijke cultuur van Zuid-Oost Groningen. Het derde voorstel was de “Groninger Camper Kaart”, een tweetalige kaart die alle 83 camperplaatsen in de provincie Groningen verbindt met 50 hoogtepunten, met als doel bezoekers langer in de regio te laten verblijven. Tot slot was er de “G-spot” (“the spot where Guests and Groningen meet”), een platform dat potentiële bezoekers verbindt met lokale inwoners.

Laten zien wat Zuid-Oost Groningen te bieden heeft

Na zorgvuldige overweging viel de keuze van de jury op het Oogstfestival. Het festival biedt niet alleen de mogelijkheid om bezoekers te laten genieten van streekproducten, maar ook om kunstwerken gemaakt van graan te tonen, waardoor het bezoek verlengd kan worden. Het winnende team ontving een cheque van €5000 en zal begeleid worden door de Vrijetijdsmakelaar om hun idee verder uit te werken.

Gerben Zijlstra van Stal Westerwolde, lid van het winnende team, was erg blij met de overwinning. Als een echte Oost-Groninger wil hij graag helpen om de schoonheid van de regio te promoten, en hij gelooft dat het Oogstfestival de perfecte gelegenheid biedt om te laten zien wat Groningen te bieden heeft.

Kracht van samenwerking

De derde editie van de Hackatour in de Borgerswoldhoeve was niet alleen een succesvol evenement waarbij verschillende ideeën werden gegenereerd om bezoekers langer in Zuid-Oost Groningen te laten verblijven, maar het toonde ook de kracht van samenwerking tussen lokale ondernemers, organisaties en andere belanghebbenden. Met het Oogstfestival als winnend concept kunnen we binnenkort hopelijk genieten van een prachtig evenement dat de rijke cultuur en heerlijke streekproducten van Zuid-Oost Groningen in de schijnwerpers zet!

Wil je ook meedenken?

Er zijn inmiddels drie edities van de Hackatour geweest, aankomende maandag (26 juni) is de laatste editie: Hackatour. Denk mee over hoe we de regio als bestemming (verder) kunnen ontwikkelen. Meld je aan voor de laatste plaatsen!