Speciale interieur- en exterieuritems van staal die niet in de winkel te koop zijn: Ronald Schmidt weet duidelijk te verwoorden wat ze brengen met Edobode. Dat hij nu een bloeiend bedrijf heeft in deze branche is een verrassende uitkomst: Ronald rondt zijn studie accountancy af, vertrekt voor een vervolgstudie naar de Verenigde Staten en heeft...
Ondernemers aan het woord
Grensverleggende mode: hoe Kleerlijk vanuit Groningen de kledingwereld duurzaam transformeert
De kledingindustrie staat bekend om haar snelle omloop, hoge oplagen en grote afvalstromen. Het Groningse bedrijf Kleerlijk doet het anders: ze produceren kleding op aanvraag, in kleine batches en hun productie vindt plaats in Nederland. Ondernemers Daniek Feddema en Erwin Miedema worden ondersteund door GroBusiness, waar Maarten Soppe als hun...
Researchable werkt met innovatieve datamodellen aan baanbrekende oplossingen
Bij Researchable helpen ze organisaties innoveren met behulp van data. Eduard van Pagée, mede-eigenaar, omschrijft de gedreven club als een data-innovatiebureau: ‘Alles is data en bij Researchable zijn we met ons team van 14 mensen elke dag bezig om die data in te zetten voor innovaties.’ Na een studie International Business Administration sluit...
Groene oase Op Maarhuizen plaatst natuur en cultuur op een voetstuk
Vlakbij Winsum vind je Op Maarhuizen: een locatie van ruim 16 hectare waar natuur en cultuur hand in hand gaan onder de bezielende leiding van Mayke Zandstra en Gijs van Rhijn. De unieke locatie is de afgelopen jaren tot volle bloei gekomen, zodat de wierde nu, anno 2024, haar volle potentieel kan benutten. Het ondernemende duo, in het dagelijks...
Moj Lemonade vanuit Groningen in de landelijke schappen
Een frisdrank maken zonder overbodige toevoegingen of te veel suiker, dat was het doel. Het resultaat is een selectie van vier biologische frisdranken met eigen recepturen en lokaal geselecteerde leveranciers van grondstoffen. Moj Lemonade, vertegenwoordigd door Thies Nicolai, is gestart in 2017. Samen met oprichters Theo en Wim werkt Thies...
The DJ Company kijkt over de landsgrenzen
Met jaarlijks zo’n 3000 boekingen zijn ze in Nederland al marktleider. Nu mikt The DJ Company ook op expansie daarbuiten. Zo werd vorig jaar gestart in België en zijn er, met ondersteuning van GroBusiness, serieuze plannen om het concept ook elders in Europa uit te rollen. Stap voor stap, uiteraard, want internationaal ondernemen doe je niet...
Bureau voor Verduurzamen versnelt de energietransitie
Niels Grozema en compagnon Constantijn Blaauwhof werken jarenlang in de isolatiewereld voor ze in 2018 starten met hun Bureau voor Verduurzamen. De knelpunten die ze ervaren in de isolatiebranche lossen ze op door efficiënte processen, duidelijke communicatie en inzichtelijke kostenplaatjes in te zetten. Het doel? De Nederlandse energietransitie...
Frissekom pakt werkprocessen aan met GroBusiness
In 2012 ziet het in Winsum gevestigde Frissekom het daglicht. Na een aantal jaren samenwerken als zzp’ers, slaat Wouter de Vries de handen ineen met Jeroen van der Meulen. Ze schrijven zich spontaan in bij de KVK 11 jaar geleden: het creatieve digitale bureau met de opvallende naam is geboren. De afgelopen jaren groeit het team en daarmee de...
Xiel op zoek naar kansen in het Noorden met GroBusiness
Zes jaar geleden ziet Xiel al het ondernemersdaglicht, maar pas vorig jaar vestigt Xiel zich ook in het Noorden. In januari 2023 starten Carolyn Moes en David Plaut de Noordelijke tak van Xiel in een klassiek pand aan het Zuiderpark. De twee oud-collega’s ondersteunen organisaties op verschillende vlakken, van leiderschapsvraagstukken tot de...