Bureau voor Verduurzamen versnelt de energietransitie

feb 15, 2024

Niels Grozema en compagnon Constantijn Blaauwhof werken jarenlang in de isolatiewereld voor ze in 2018 starten met hun Bureau voor Verduurzamen. De knelpunten die ze ervaren in de isolatiebranche lossen ze op door efficiënte processen, duidelijke communicatie en inzichtelijke kostenplaatjes in te zetten. Het doel? De Nederlandse energietransitie versnellen, gemeenten ontlasten met slimme software en daarmee duurzaam en comfortabel wonen voor bewoners. In 2023 komen ze in contact met GroBusiness en maken ze met hulp van mkb verkenner Gert-Jan van Oosten stappen in de uitbreiding van hun netwerk.

Duurzaamheid en digitalisering

In gesprek met Niels Grozema neemt hij ons mee in de uitdagingen in de duurzaamheidsbranche: ‘De laatste jaren is er op grote schaal vraag gekomen naar verduurzaming van woningen. Een harstikke goede beweging, maar nog best lastig om in goede banen te leiden. Uitvoerende bouwbedrijven hebben daarbij vaak nog geen digitaliseringsslag gemaakt: dan zijn ze heel goed in bijvoorbeeld isolatie of zonnepanelen, maar rommelt het nog in de processen. Bij Bureau voor Verduurzamen hebben we daarom een platform gebouwd wat dit ondervangt: uitvoerende partijen kunnen blind varen op de software die wij ontwikkeld hebben.’

Waar Niels en zijn team eerst vooral bewoners begeleiden in duurzaamheidsvraagstukken, is er een verandering gekomen door de landelijke aanpak van verduurzaming. Niels vertelt daarover: ‘Nu zijn gemeenten aan zet om de huizen in hun gebied aan te pakken. Daar zijn wij in meebewogen: nu hebben we rechtstreeks contact met gemeenten en ontzorgen hen in de aanpak van verduurzaming.’

Groninger ondernemers

De verandering in doelgroep, van particuliere bewoner naar gemeente, brengt voor het Bureau voor Verduurzamen nieuwe vraagstukken met zich mee. Niels: ‘We kregen er een heleboel ondernemersuitdagingen bij. Op LinkedIn zag ik GroBusiness regelmatig voorbij komen. Na een bezoek aan het GroBusiness Ondernemersfestival heb ik contact opgenomen. Op dat festival zag ik hoe goed GroBusiness zit in het Noorderlijke ondernemersklimaat. Na een telefonisch contact kwam Gert-Jan bij ons op kantoor langs.’ Niels vertelt over zijn ervaring als Groninger ondernemer: ‘Je merkt toch vaak in het Noorden; steek je kop niet boven het maaiveld uit. Dat was ook een belangrijk thema bij het ondernemersfestival destijds en dat sprak mij erg aan. Bij collega’s in andere provincies zie ik hoe bescheiden wij zijn vergeleken met hen. Misschien kunnen we het dubbele, maar we laten maar de helft zien.’

In gesprek met mkb verkenner Gert-Jan gaat die bescheidenheid overboord: ‘We zijn in gesprek gegaan over ons bedrijf en de knelpunten waar we tegenaan lopen. Maar ook hebben we samen gekeken hoe we kunnen groeien en commercie en duurzaamheid kunnen laten samengaan. In die zin was het ook een coachend gesprek. Maar hij heeft ons vooral ook in contact gebracht met heel veel partijen in het Noorden die ons verder kunnen helpen.’

Oogkleppen af, klankborden aan

Het gesprek met Gert-Jan werpt zijn vruchten af, Niels: ‘We hebben veel gehad aan die helikopterview van buitenaf: waar staan we en waar willen we naar toe? Als start-up/scale-up moet je veel netwerken en gesprekken hebben. Maar ook klankborden is ontzettend belangrijk: anders blijf je met oogkleppen op lopen en blijf je in je eigen duurzaamheidshoek hangen: je vergeet wel eens dat er meer is. GroBusiness heeft andere invalshoeken en nieuwe contacten opgeleverd. Precies wat we zochten.’

Verbinden en leren

Niels ziet het belang van GroBusiness: ‘Elke ondernemer heeft zijn uitdagingen: van marketing tot HRM, bedrijfsprocessen of netwerken. Dat zijn zaken waar je zelf niet zo makkelijk uit komt. GroBusiness brengt je in contact met een specialist of helpt je verder in het netwerk. Maar ook de verbinding met onderwijs en kennisinstituten is belangrijk: zelf kom je daar niet zo snel binnen, hoe relevant de connectie ook is. Het is heel fijn dat er dan een warme verbinding bestaat vanuit GroBusiness.’ Eind 2023 is Niels ook aanwezig bij de GroTalks in Winsum: ‘Dat was heel interessant, met name de sessie over Growth Hacking van Sprints & Sneakers was heel leerzaam voor mij. Wij hebben onze marketing uitbesteed, maar ik weet nu beter waar ik op moet letten in die dienstverlening dankzij de GroTalk.’

In maart organiseren wij nieuwe GroTalks, ben jij erbij?

Heel Noord-Nederland duurzaam

Ambitie genoeg bij Bureau voor Verduurzamen, Niels daarover: ‘We willen voor heel Noord-Nederland in kaart brengen waar bewoners nu staan en wat ze nog moeten doen om hun woning optimaal te verduurzamen. Samen met gemeenten willen we daar de komende jaren een grote slag in slaan. Dat begint met een pilot die we de komende periode gaan draaien met vier gemeenten, maar we gaan ook de samenwerkingen met installateurs en softwareleveranciers aanscherpen. Genoeg te doen!’

Wil jij ook nieuwe invalshoeken ontdekken en je netwerk uitbreiden? Neem contact op met één van onze mkb-verkenners.