In hun gloednieuwe pand aan de Industrieweg-West in Oude Pekela hebben ondernemers Danny Huizing en Tim de Winter hun droom gerealiseerd: een grote, zichtbare werkplaats én een showroom onder één dak. Zo kunnen ze met hun meubelbedrijf Old Ambt Meubelen precies laten zien waar ze goed in zijn: mooie meubels maken op maat. Het bloeiende bedrijf, gestart in de garage van het ouderlijk huis van Tim, heeft met het nieuwe pand een grote stap gezet. De groei brengt ook nieuwe vraagstukken met zich mee. Om hier antwoord op te krijgen voeren ze verschillende gesprekken met mkb-verkenners Frans Arkema en Demmy Deetman van GroBusiness.
Van garage tot groei
In 2013, midden in de bouwcrisis, verloor Tim zijn baan als timmerman. Hij blijft niet lang bij de pakken neerzitten en start samen met Danny Old Ambt Meubelen. Eerst klein, vanuit de garage van zijn ouders, Tim: ‘Danny was toen al druk met websites bouwen en ik had mijn ervaring in de bouw als restauratie timmerman. We zijn toen samen begonnen met meubels van steigerhout, daar was toen veel vraag naar.’ Al snel neemt het bedrijf een vlucht, Danny: ‘We waren vanaf het begin heel actief op Facebook, waardoor we al snel een enorm bereik kregen. Die eerste maanden hebben we non-stop doorgewerkt om alle meubelen af te krijgen door de grote vraag.’ Al snel breidden ze uit en betrekken ze in Winschoten een pand van 150 vierkante meter. Daar gaat de groei door, inclusief de inhuur van personeel en het steeds verder professionaliseren van het proces van op maat gemaakte meubelen.
Werkplaats en showroom
Het pand in Winschoten wordt te klein, waarna Danny en Tim op zoek gaan naar een nieuw onderkomen, Danny: ‘We hebben gekeken waar we een grote werkplaats en een showroom in één konden realiseren. Na lang zoeken en met hulp van de gemeente hebben we uiteindelijk deze mooie zichtlocatie in Oude Pekela kunnen krijgen.’ In het nieuwe pand kunnen klanten in één oogopslag zien hoe vakmanschap leidt tot het gewenste maatwerk. In de showroom hebben klanten een doorkijkje naar de werkplaats, waar een team van 10 medewerkers elke dag bezig is met het uitvoeren van de woon- of kantoorwensen.
Groeipijn en GroBusiness
Het nieuwe onderkomen brengt ook nieuwe vragen met zich mee, want hoe blijf je gezond groeien als bedrijf? Danny komt via de Rabobank in gesprek met Frans Arkema, waarmee hij samen de VerkenScan van GroBusiness invult. Deze tool helpt ondernemers om precies in kaart te brengen welke uitdagingen er liggen. Frans: ‘Uit de tool kwam onder andere het vraagstuk naar voren, hoe je met IT je logistiek beter kunt volgen. Voor deze vraag heb ik Tim en Danny verbonden met mijn collega Demmy, hij is specialist digitalisering.’
Danny vertelt over hun automatiseringsvraagstuk: ‘We willen onze processen gaan optimaliseren. Dat hebben we organisch gedaan door de jaren heen, maar nu willen we echt een slag maken. We hebben al een CNC-machine gekocht om het maatwerk verder te optimaliseren, maar we willen de IT aan de achterkant ook verbeteren. Daarvoor zijn we in gesprek gegaan met Demmy.’ Hij wordt aangevuld door Demmy: ‘We zien het als mkb-verkenners heel vaak en ik ken het ook uit mijn eigen praktijk: je begint en groeit natuurlijk door, maar op een gegeven moment krijg je groeipijn. Je processen zijn niet meegegroeid, je automatisering loopt achter: dan komt het moment om daarmee aan de slag te gaan. Gelukkig is bij Old Ambt al veel aanwezig: de software en devices zijn er, nu moeten ze nog goed ingericht worden om te werken voor de bedrijfsgrootte die er nu is.’ Een struikelblok voor veel ondernemers, zo beaamt Danny: ‘We moeten tijd vrijmaken om de automatisering aan te pakken. Dat gaat ons namelijk ook weer tijd opleveren. We gaan nu in het nieuwe jaar ermee aan de slag en willen dan gelijk doorpakken zodat we voor de komende jaren alles goed hebben staan.’
Tijd, trots en de toekomst
Het contact met de verkenners van GroBusiness hebben Danny en Tim als positief ervaren, Danny: ‘We hebben goede tips gekregen waar we zelf niet aan hadden gedacht. Ook zijn ze voor ons een stok achter de deur geweest om tijd vrij te maken voor het nadenken over automatisering en digitalisering. We gaan nu plannen en prioriteiten stellen: van het hoofd op papier. Dat was ook het advies van Demmy: maak een business- en budgetplan.’
Ondertussen kijken Tim en Danny uit naar de toekomst van Old Ambt Meubelen: ‘We hebben er veel voor gelaten en gedaan om hier te komen. We zijn vanaf 0 begonnen en nu staan we hier, dan wil je dat ook vasthouden. Niet alleen voor onszelf, ook voor ons team van 15 mensen en onze kinderen: ook voor hen bouwen we aan dit bedrijf, zodat zij later als ze dat willen, hier kunnen komen werken.’
Er wordt ook al voorzichtig gedroomd over uitbreiding, Tim: ‘We hebben klanten door het hele land en zelfs België en Duitsland, het zou op termijn wel heel mooi zijn om door het hele land showrooms te hebben. Maar daarvoor moeten we eerst de processen goed op orde hebben: dat heeft nu prioriteit.’
Van ouderlijke garage tot volledig ingerichte showroom en grote werkplaats: ze zullen het woord trots niet snel in de mond nemen, maar concluderen dan toch: ‘Als we nu in het nieuwe pand zitten en zien wat we allemaal gedaan en bereikt hebben, dat is toch wel bijzonder.’
Fotografie: Stella Dekker
Tekst: Kelly Brugginkhuis