De Streekboer brengt boer en consument in het Noorden bij elkaar

okt 24, 2024

Volgens de Food100 is Sandra Ronde van der Laan één van de 100 belangrijkste voedselveranderaars in Nederland. Met haar bedrijf De Streekboer zet ze zich in voor het veranderen van het voedsellandschap in Noord-Nederland. Dat doet ze krat voor krat door de producten van ruim 50 boeren rechtstreeks te leveren aan consumenten in Noorden. Van boer tot bord een kortere keten: beter voor een duurzaam voortbestaan van het boerenbedrijf én gezondheidswinst voor de consument. Met mkb-verkenner Eric Datema van GroBusiness is Sandra om tafel gegaan om te kijken naar de groeimogelijkheden. Sandra heeft een helder doel: ‘We willen nog veel meer mensen bereiken: hoe meer er lokaal gegeten wordt, hoe beter voor iedereen.’

Fotografie: Rohan Hoeksma

Tekst: Kelly Brunninkhuis

Sandra wordt geboren in Canada, waar haar vader een bestaan als boer probeert op te bouwen. Dat bleek te duur en te lastig. De teleurstelling van haar vader beklijfde bij de jonge Sandra: ‘We verhuisden terug naar Nederland, waar ik als tiener begon te denken: waarom kan je één van de meest basale beroepen niet fatsoenlijk uitvoeren? Voedsel produceren zou iedereen moeten kunnen doen. Toen ben ik landbouweconomie en plattelandsontwikkeling gaan studeren en vlak daarna gestart met De Streekboer. Mijn vader helpt weleens mee met inpakken: hij vindt het mooi dat ik zo toch een deel van zijn droom leef.’

Van de boerderij, via het krat, naar de consument

Elke week vertrekken ruim 500 kratten vanuit het distributiecentrum in Leek naar de afhaalpunten en bezorgadressen in het hele Noorden. De kratten zijn gevuld met lokale producten van boeren in het Noord-Nederland: vaak komen de boeren zelf hun producten brengen. In de koelcellen van De Streekboer staat dan een team van zes mensen klaar om ervoor te zorgen dat de juiste producten in de juiste kratten terechtkomen. Een hele onderneming, Sandra: ‘Vroeger deed ik dat ook zelf, maar inmiddels hebben we een team op kantoor en in de koelcellen, zodat ik me kan richten op het uitbreiden van De Streekboer.’

Idealisme en ondernemerschap

Groter groeien heeft een duidelijk doel, aldus Sandra: ‘Het middel is mij om het even, maar ik wil heel graag dat de korte keten waar zoveel over gesproken wordt als ideaal, ook tot uitvoer komt. Nu doe ik dat concreet met De Streekboer, door boeren een eerlijke prijs te geven en rechtstreeks aan de consument te leveren.’ De zakelijke lat ligt hoog voor Sandra, die naast haar idealistische onderneming moeder is van drie jonge kinderen en vrouw van een zeeman: ‘Onze standaard is biologisch en lokaal. De plaatselijke telers hebben we ook allemaal persoonlijk ontmoet. We hebben ook een paar internationale telers, voor bijvoorbeeld koffie of exotisch fruit. Een belangrijk ding hebben ze gemeen: al onze telers hebben een verhaal dat bij ons past.’

Praktische groeistappen met GroBusiness

Hoewel De Streekboer al de grootste kort-keten leverancier is in het Noorden, streeft Sandra naar groei. Ze leert mkb-verkenner Eric Datema kennen bij een ondernemersinitiatief. Ze gaan vervolgens samen in Leek om tafel om te kijken waar groeimogelijkheden liggen. Sandra: ‘Eric heeft meegekeken met mijn bedrijf vanuit zijn ondernemende bril. Hij wist met zijn vragen heel snel tot de kern te komen. De worsteling met een goed verdienmodel vond hij logisch, maar hij gaf mij ook terug: ‘Ook als je verdienmodel nog niet helemaal op orde is, je bedrijf investeert in ieder geval in duurzaamheid, en daarmee heb je een voorsprong op veel bedrijven’. Dat geeft mij houvast. Maar Eric heeft ook heel praktisch gekeken hoe bijvoorbeeld de website nog beter kan, of het impulsloket iets kan betekenen en of cadeaubonnen weer nieuw publiek trekken.’

Gezonde keuzes voor bedrijven en medewerkers

Het gesprek geeft nieuwe energie om ook de afhaalpunten weer opnieuw te bekijken. Sandra: ‘We hebben nu al veel verschillende afhaalpunten in de drie Noordelijke provinciën. We kijken nu of we ook binnen een grotere organisatie een afhaalpunt kunnen realiseren: dat is een win-win situatie voor bedrijven die graag investeren in gezonde medewerkers.’ Eric vult haar aan: ‘De Streekboer is een mooi bedrijf. Genoeg lokale boeren die met hun producten nog meer rechtstreeks bij de consument terecht kunnen komen. We hebben samen onderzocht hoe we dit een impuls kunnen geven door de zaken die Sandra noemt. Ook hebben we gekeken hoe we een abonnement of eenmalige levering als cadeau B2B kunnen vormgeven. Want hoe mooi zou het zijn als je als bedankje aan je klanten, leveranciers of sprekers op een event een Streekboer krat kan geven. Origineler, lokaler en gezonder dan een fles wijn.’

Beter voor consument, boer en aarde

Lokaal, gezond en beter voor iedereen, maar Sandra wil ook benadrukken dat het ook vooral heel lekker is om te eten via De Streekboer: ‘Natuurlijk zijn we blij dat boeren met ons model vijf keer zoveel verdienen aan hetzelfde product dat hij aan supermarkten levert. Maar het is vooral ook heel lekker, eten rechtstreeks van de boer. En boodschappen doen via De Streekboer betekent ook minder supermarkt verleidingen: 80% van de producten daar zijn ongezond of zwaar bewerkt. Bij ons weet je dat de producten die we leveren beter voor jou, de boer en de wereld is.’ De toekomst is groen, maar groter groeien gaat niet vanzelf. Toch staat Sandra elke dag op met een goed gevoel: ‘Ik doe simpelweg wat ik heel leuk en belangrijk vind om te doen, dat geeft energie.’

Meer weten over De Streekboer? https://destreekboer.nl/

Ook in gesprek met een mkb-verkenner van GroBusiness? https://economicboardgroningen.nl/grobusiness/contact/