Edobode uit Middelstum kijkt uit naar de toekomst met GroBusiness

apr 23, 2024

Speciale interieur- en exterieuritems van staal die niet in de winkel te koop zijn: Ronald Schmidt weet duidelijk te verwoorden wat ze brengen met Edobode. Dat hij nu een bloeiend bedrijf heeft in deze branche is een verrassende uitkomst: Ronald rondt zijn studie accountancy af, vertrekt voor een vervolgstudie naar de Verenigde Staten en heeft zijn emigratie bijna rond als hij toch in Nederland besluit te blijven. Ronald vertelt over de beginperiode terug in Nederland: ‘Hier rolde ik van de ene mogelijkheid in de andere. Nadat ik in Polen een partij hekken op kon kopen, startte ik met Fancy Fences in 1996. Zeven jaar geleden kocht ik daar Edobode bij, onder die naam bieden we nu zowel buiten- als binnen bijzondere stalen constructies aan.’

In 2030 gaat Ronald met pensioen (‘de wens is om in Frankrijk te gaan wonen’), zijn opvolger Jeroen staat al klaar. Maar de komende zes jaar bouwt Ronald nog verder aan zijn zaak. Een mooi moment om aan de hand van de VerkenScan van GroBusiness te kijken waar hij staat met Edobode en waar hij naar toe wil.

Maatwerkpartner in staal

De creatieve Ronald levert met zijn 15-koppige team met Edobode alleen maar maatwerk. Ronald: ‘Mijn schetsblok ligt altijd naast mijn bed. Ik kan helemaal opgaan in het bedenken van het perfecte ontwerp voor de klant. Gelukkig heb ik hele goede technische tekenaars in dienst die mijn creatieve ideeën dan weer om kunnen zetten in realistische producten. Zo maken we samen mooie dingen.’ En mooie dingen maken ze bij Edobode, gevestigd in Middelstum maar veelgevraagd door het hele land. Ronald: ‘We werken veel samen met Vos Maupertuus en hun klanten. We doen veel uiteenlopende projecten: van innovatieve stalen hekconstructies in Amsterdam-Zuid tot een stalen pui van 26 meter in Bad Nieuweschans. Maar ook door het hele Martini Ziekenhuis en in de straten van Groningen zie je onze stalen constructies terug. Eigenlijk komt elke onderneming of particulier met een wens voor staalwerk op maat, bij ons uit.’

Ronald is trots op het werk dat hij levert: ‘Alles is maatwerk, vaak innovatief maar het heeft vooral een mooi design. We werken veel samen met interieurarchitecten, kunstenaars en aannemers. We hebben geen standaard modellen liggen, alles ontstaat in gesprek met de klant: wat is je uitdaging en hoe kunnen wij daarbij helpen? Soms gaat dat om een hekwerk dat mooi opgaat in de natuurlijke omgeving, soms om deuren in het interieur die binnen een bepaalde stijl moeten opgaan. Er komt dan een basis voor een idee uit bij mij en daarna komt het verrassingseffect. Ik probeer de klant altijd met een eindproduct te verrassen waarvan ze niet wisten dat het bestond.’

De VerkenScan aan tafel

Een half jaar geleden komt Ronald in contact met Maarten Soppe en Frans Arkema van GroBusiness. Beide mkb-verkenners gaan met Edobode, Jeroen en Ronald, aan de slag met de VerkenScan. De VerkenScan van GroBusiness geeft een breed beeld van waar een mkb-organisatie staat en waar er concrete aanknopingspunten liggen om te versterken, professionaliseren of groeien. Ronald: ‘Op dat punt kon ik wat steun gebruiken om mijn nieuwe visie verder vorm te geven voor de komende zes jaar. En ook Jeroen is zoekende in hoe hij zijn rol dan kan invullen. De werkwijze van GroBusiness was heel prettig: normaal ben ik wat huiverig voor adviseurs, maar bij GroBusiness weet je dat ze niets verkopen, het zijn ontwikkelde en intelligente mensen die goed kunnen luisteren en een visie hebben op ondernemen, deels uit eigen ervaring.’ In de VerkenScan komt onder andere social media aan bod. Ronald: ‘Eerder hebben we geprobeerd om dat actief op te pakken, maar dat bleef erbij. Nu had ik gelijk al een goed advies van Frans naar aanleiding van de VerkenScan en in de GroTalk over social media heb ik weer meer geleerd over de inzet van dit middel. Nu hebben we een waardevol contact in de vorm van BeBricks. Praktische tips en verbinding met andere bedrijven: de ondersteuning van GroBusiness is heel helpend gebleken.’

De VerkenScan is online helemaal zelfstandig in te vullen door bedrijfseigenaren- en leiders, maar bij Edobode komen Frans en Maarten een aantal keer langs bij de fabriek in Middelstum, Maarten Soppe licht dat toe: ‘We willen in deze pilotfase van de VerkenScan graag samen met een ondernemer zitten en alles invullen om te kijken of het helder is. Dat is uiteindelijk uitgewerkt in een rapport.’ Ronald is blij met de uitkomst van de VerkenScan: ‘Het is een heel uitgebreid rapport dat een goed overzicht geeft van je bedrijf. Om de praktische interpretatie verder op te pakken bel ik volgende week met Frans en Maarten: dan kan ik nog meer toewerken naar een actielijst dat voortkomt uit het rapport. Als je elke dag bezig bent in je bedrijf, tig brandjes blust en details oplost, is het heel welkom dat iemand met afstand kijkt naar je bedrijf en een overzicht geeft van wat er te doen staat.’

Edobode: op naar 2030 én verder

Met de slimme tips vanuit Frans, Maarten en de VerkenScan kijkt Ronald met vertrouwen naar de komende zes jaar: ‘Jeroen en ik gaan voor een mooie én hippe toekomst voor Edobode, een bedrijf dat meegaat met zijn tijd. Ik sta helemaal achter de visie en richting die Jeroen kiest voor Edobode vanaf 2030. Al denk ik dat onze kern hetzelfde blijft: goed luisteren, een klantidee verder brengen en dan een fantastisch product van staal leveren dat beter is dan de klant heeft durven dromen.’

De GroBusiness VerkenScan brengt het (strategische) beleid van je bedrijf in kaart en geeft inzicht in kansen en bedreigingen in de bedrijfsvoering en de omgeving. Aan de hand van de vragen krijg je snel en gemakkelijk waardevolle inzichten en concrete aanknopingspunten voor het realiseren van doelen en ambities. Na het invullen van de scan krijg je een overzichtelijke bedrijfsanalyse welke we graag samen (kosteloos) doornemen om ambities om te zetten naar tastbare plannen. Met jouw bedrijf ook aan de slag?

Doe de VerkenScan