Economic Board Groningen organiseerde maandag 28 oktober 2019 voor de 5e keer een symposium op het gebied van vrije tijd, recreatie en toerisme. Het doel van het symposium was om vrijetijdsondernemers te helpen en te inspireren op het gebied van marketing, kwaliteit, gastvrijheid en ondernemerschap. Het symposium vond plaats in De Boerderij Fraeylemaborg in Slochteren.
Augmented Groningen: Groninger geschiedenis en verhalen komen tot leven
Gedeputeerde Mirjam Wulfse van de Provincie Groningen gaf maandag 28 oktober het startsein voor ‘Augmented Groningen’, een project van Economic Board Groningen. Met behulp van Augmented Reality (Toegevoegde Werkelijkheid) wordt het mogelijk om terug te gaan in de tijd en te ervaren hoe locaties in Noord- en Midden-Groningen er in het verleden uitzagen. Augmented Reality voegt extra beelden toe aan de werkelijkheid, welke je via de camera op een smartphone of tablet kunt bekijken.
Drie topsprekers
Tijdens het symposium deelden drie sprekers hun kennis vanuit verschillende invalshoeken voor het succesvol ondernemen op het gebied van recreatie en vrije tijd. Eliane Roest, influencer marketing expert, vertelde over het succesvol inzetten van influencers. Ylva Poelman, biomimicry en bionica, liet zien hoe onderdelen in de natuur met elkaar samenwerken en hoe vrijetijdsondernemers daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Bas Hoogland, voormalig commercieel directeur van Landal GreenParks, ging dieper in op hoe je een écht klantvriendelijk en klantgericht bedrijf wordt. Hoogland heeft zelf het roer omgegooid en is nu gastheer, bedden opmaker, PR man én tuinman van zijn eigen BnoB.
Economic Board Groningen en Toerisme
Economic Board Groningen is ontstaan uit de aardbevingsproblematiek en heeft een verbindend karakter, met als doel een economisch sterke en zelfredzame regio neer te zetten. Toerisme is één van de kansrijke economische sectoren die EBG ondersteunt met advies, hulp en geld. Voor toeristen met interesse voor cultuur en landschap is Noord-Groningen een aantrekkelijk gebied. Gastvrijheid, ondernemerschap, online en kwaliteit zijn de vier pilaren onder het EBG-programma Toerisme.