Wat is het gevoel van Groningen? En belangrijker nog: hoe creëer je dit samen met andere toeristische ondernemers én hoe breng je het over de bühne? Daarover ging de Inspiratiedag Kansen voor Recreatie en Toerisme op 11 oktober in de Walsemaweer in Kantens, georganiseerd door Economic Board Groningen.
Geld verdienen
De dag had meerdere doelen. De belangrijkste vraag: hoe kan de toeristische sector in Noord-Groningen meer geld verdienen? Doel 1: de regio aantrekkelijker maken voor toeristen, en dan vooral samen want in je eentje lukt het niet. Doel 2: leren. Want hoewel iedereen genoeg verstand van ondernemerschap heeft, valt er altijd bij te spijkeren op het vlak van gastvrijheid, ondernemerschap en online communicatie. Doel 3: het oprichten van een kwaliteitsteam dat ondernemers de komende tijd gaat helpen bij het verbeteren van hun bedrijf. En het laatste: antwoord geven op de vraag wat het gevoel van Groningen nou precies is, zodat we de regio beter kunnen ‘verkopen’.
Online influencers
Na een prachtig live droneverslag van de locatie door Wilco Stollenga <link naar video>, een korte introductie van bestuurslid Marco Smit van Economic Board Groningen en één programmamanager toerisme Duco Schenk die de dag had georganiseerd, was het woord aan Tessa aan de Stegge. Zij werkt voor Cherry LAB en weet alles van online influencers. Wat? Mensen die online, bijvoorbeeld op Instagram of Youtube, een groot bereik hebben en daarom perfect ingezet kunnen worden om je product, dienst of regio te promoten. Een voorbeeld: speciaal voor de bijeenkomst maakte vlogger Bonnie Dubois een reportage van haar bezoek aan Noord-Groningen <link>. Hoe je die influencers vindt en hoe je ze in kunt zetten, leerden de deelnemers in de workshop van Tessa.
Verbeter jezelf
Na Tessa kregen de deelnemers op dynamische wijze een spiegel voorgehouden van marketingstrateeg Floris Venneman met als boodschap: kom van je plek, innoveer je bedrijf en verbeter jezelf. “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Als je doet wat je deed, krijg je straks niets meer”, was één van de gevleugelde uitspraken van Floris. Oftewel: ga nieuwe dingen doen, anders mis je de boot.
Mystery guest
Een paar weken voor de bijeenkomst had toeristisch Groningen een mystery guest over de vloer gehad: spreker Wouter Olland. Hij wilde wel eens zien hoe het met de gastvrijheid in de regio stond dus ging ‘undercover’ her en der slapen, eten, koffie drinken en offertes opvragen. De bedrijven die hij had bezocht kwamen goed uit de bus, maar konden wel degelijk dingen leren. Een vervolg geven op een lead bijvoorbeeld, door mailadres en telefoonnummer te vragen van degene die informatie opvraagt zodat je er later nog eens op terug kunt komen. Klinkt als een open deur, maar het was Olland niet gebeurd. Daarna sprak hij over de voor hem belangrijkste waarden van gastvrijheid. Het heeft niet alleen alles te maken met wat de toerist verwacht en wat hij daadwerkelijk ervaart, maar ook met aandacht en empathie.
7 miljoen 50+ers
Last but not least was Arjan in ’t Veld, die zich heeft toegelegd op marketing voor de 50+ doelgroep. Niet dat die leeftijdscategorie over één kam te scheren is trouwens, zo legde hij uit. Want levensfase maakt nogal wat uit voor hoe je je vrije tijd besteedt. Ben je al gestopt met werken? Zijn de kinderen het huis uit? Heb je kleinkinderen? Ben je zorgbehoevend? Een dikke erfenis gehad? Hij raadde zijn publiek aan een zogeheten ijkpersoon in gedachten te nemen en zich daar op te richten. Ook liet Arjen nog even zien hoe groot deze niet-homogene doelgroep eigenlijk is: op dit moment heeft Nederland 6,2 miljoen 50+’ers. In 2020 zijn dat er al 7 miljoen. Kortom: daar valt geld aan te verdienen als je ze naar de regio kunt halen.
Na de lunchpauze – uiteraard verzorgd door de mensen van Walsemaweer zelf – volgden de workshops van de sprekers. Twee kon je er volgen.
Een interactieve middag waar de sprekers dieper op de materie zijn ingegaan. Vooral is aan de deelnemers gevraagd hoe zijn over de thema’s dachten en hoe zij hiermee in de dagelijkse gang van zaken mee omgaan en invulling aan geven. De inleiders hebben een spiegel voorgehouden en op deze wijze is per sessie een levendige discussie ontstaan om kennis en ervaringen te delen.
Presentaties
De presentaties staan allemaal online. Tessa aan de Stegge had het over trends Download Trendpresentatie hand-outs ECB x Cherry LAB kopie.pdf en online influencers Download Intro Online influencers – Cherry LAB – hand-outs.pdf.
Bekijk ook die van Arjan in ’t Veld Download Presentatie Arjan EBG 11 oktober 2016 (1).pdf en Floris Venneman Download Presentatie Floris.pdf
De presentatie van Wouter Olland is hier te vinden.
Floris Venneman:
“Ik heb benadrukt dat ze moeten samen werken niet in grote groepen, stichtingen etc., maar ga eens met 2-3 ondernemers samen zitten. Doe allemaal € 250,- in de pot en ontwikkel samen een kleine niche website, huur die blogger/vlogger in, maak dat mooie filmpje of maak die gave foto’s. Als die samenwerking succesvol is, zoek dan nog weer een paar anderen en doe hetzelfde nogmaals. Deel jouw succesfactoren maar ook de fouten die je maakte.”
Tessa aan de Stegge:
“De workshop online influencers was voor velen een introductie waar bewustwording denk ik het behaalde resultaat is. Een aantal ondernemers en locaties willen ‘iets met online influencers’.”
Wouter Olland:
”De diversiteit in Noord-Groningen is enorm, van klein museum tot groot hotel, tegelijkertijd is dit de kracht en biedt het kansen om samen te gaan creëren, Co-creatie, arrangementen, promotie enz. Iedereen kan zijn eigen invulling van dat gevoel geven en daarin zit misschien ook wel de kracht? Ik denk dat het goed is om er wel invulling aan te gaan geven de komende jaren. Bij Limburg en Friesland hebben we namelijk wel een specifiek beeld.”
Arjan in ’t Veld
“Doelgroepdenken is echt nieuw voor de deelnemers. En marketing daarmee ook. Ik heb mijn sessie heel praktisch ingestoken en merkte dat ze dat toch wel prettig vonden. Wellicht iets voor het vervolg? Echt zelf aan de slag met je eigen vragen/uitdagingen, daar komt namelijk direct energievrij. Zijn toch ondernemers en die willen graag aan de eigen business werken.”