Groningste van Groningen, Augmented Reality

jan 29, 2020 | Algemeen

Toerisme

Toerisme is één van de kansrijke economische sectoren die EBG tot en met 2019 ondersteunde met advies, hulp en geld. Voor toeristen met interesse voor cultuur en landschap is Noord- en Midden-Groningen een aantrekkelijk gebied. Gastvrijheid, ondernemerschap, online aanwezigheid en kwaliteit zijn de vier pilaren onder het EBG-programma Toerisme. 

Geschiedenis en verhalen komen tot leven via Augmented Groningen

Op 28 oktober gaf gedeputeerde Mirjam Wulfse van de Provincie Groningen het startsein voor ‘Augmented Groningen’. Met behulp van Augmented Reality is het mogelijk om terug te gaan in de tijd en te ervaren hoe locaties in Noord- en Midden-Groningen er in het verleden uitzagen. Augmented Reality voegt extra beelden toe aan de werkelijkheid, die je via de app op een smartphone of tablet kunt bekijken. Het doel van Augmented Groningen is om de geschiedenis en verhalen van bijzondere plekken in deze regio weer tot leven te brengen: een extra reden om Groningen te bezoeken! De app is tot stand gekomen in samenwerking met de vrijetijdsondernemers in de regio en brengt ook in kaart waar je in de buurt terecht kunt om te eten, slapen, te spelen of tot rust kunt komen.

Groningste van Groningen

50 vrijetijdsondernemers in Noord- en Midden-Groningen presenteren zich samen in de toeristische campagne ‘Het Groningste van Groningen’ die in 2019 van start is gegaan. De campagne is een resultaat van de samenwerking tussen ondernemers, Marketing Groningen en EBG, waarin heel sterk is uitgegaan van de eigen kracht en trots van ondernemers en provincie. De vrijetijdsondernemers uit Noord- en Midden-Groningen laten met Het Groningste van Groningen aan toeristen en recreanten zien hoeveel moois er in de provincie te beleven en ontdekken is. Zij werpen zich op als lokale gidsen, en verwijzen naar de speciale, minder bekende plaatsen waar je anders nooit zou komen. Ze hebben vijf zekerheden met elkaar gemeen. Ze zijn gastvrij, gemoedelijk, gewoon bijzonder, zijn een lokale gids en echt Gronings… Kortom, ze zijn het Groningste van Groningen.

Boeken, video’s en z-cards

Vanuit het perspectief van de ‘locals’ zijn mooie en speciale plekken in Groningen vastgelegd in video’s, fotoboeken, en handig mee te nemen boekjes en z-cards. Op de website www.hetgroningstevangroningen.nl vind je de meest up-to-date informatie.

Events

  • Boekpresentatie Groningste van Groningen (24 september 2019)
    20 deelnemers
  • Symposium Vrijetijdsinspiratie (29 oktober 2019)
    50 deelnemers

Geld en advies

Tot en met 2019 zijn 17 ondernemers geholpen met geld en advies. Zo hebben vier vrijetijdsondernemers gebruik gemaakt van de Ondernemersimpuls en er zijn adviesgesprekken gevoerd over samenwerkingen en nieuwe toeristische diensten in de regio.

Ondernemers zijn samengebracht door middel van inspiratiesessies en symposia. Een mooi voorbeeld zijn de ondernemers rondom het Schildmeer die intensiever zijn gaan samenwerken.

Programma toerisme beëindigd

Het programma Toerisme is eind 2019 beëindigd en de diverse programmaonderdelen worden geborgd bij andere organisaties. In 2020 ondersteunt Economic Board Groningen de toeristische campagnes van het Groningste van Groningen en Augmented Groningen nog.

Programma Toerisme in de media