Toerisme
Voor toeristen met interesse voor cultuur en landschap is Noord-Groningen een aantrekkelijk gebied. De Economic Board Groningen ziet goede mogelijkheden deze doelgroep naar Groningen te halen. Gastvrijheid, ondernemerschap, online en kwaliteit zijn de 4 pilaren onder het programma Toerisme. Met het programma versterkt EBG de vrijetijdseconomie in Noord-Groningen. Ook dat levert handel en werk op.
In 2018:
- heeft het Groningste van Groningen verder vorm gekregen. De site is verrijkt met persoonlijke interviews en de ondernemers hebben een prominente plaats gekregen binnen de website van Marketing Groningen. Daar presenteren de 35 vrijetijdsondernemers hun deals en arrangementen. Ook is er een brochure ontwikkeld met de 35 Groningste van Groningste deelnemers en hun aanbod. Zo kunnen zij hun gasten verwijzen naar andere Groningste van Groningen ondernemers, een echte local guide functie!
- is het project Augmented Groningen van start gegaan, waar toeristen en inwoners interactief de historische en landschappelijke rijkdom van Noord-Groningen kunnen beleven. Er zijn op 7 unieke locaties historische verhalen augmented gemaakt. Ter plekke kunnen bezoekers via hun smartphone kennismaken met verborgen schoonheid, glorie en rijkdom.
- werd de EBG Pitch – Recreatie en Toerisme georganiseerd met als thema ‘Maakt jouw idee Groningen nog gastvrijer? Meer dan 20 ondernemers schreven zich in met hun toeristisch idee. Lydia van Oosten won de finale en heeft haar sportschool Gym Xtra Fit gerealiseerd.
- hebben twintig organisaties gebruik gemaakt van het vertaalaanbod. Zij hebben website, brochure, flyer, menukaart laten vertalen in het Duits en Engels.
- organiseerde EBG voor ondernemers in recreatie en toerisme een inspiratiesessie waar zaken als gastvrijheid, ondernemerschap, online-activiteiten en kwaliteit aan bod kwamen. De bijeenkomst werd met zo’n 70 deelnemers goed bezocht.
- heeft EBG 15 vrijetijdsondernemers geholpen met geld en advies.