Het is bijna zomervakantie en in groep 5 en 6 van CBS De Triangel in Appingedam zijn de kinderen al helemaal in de zonnige stemming. Zij werkten de afgelopen weken onder leiding van Ruud van Gijssel van de Stichting Jong Ondernemen als echte ondernemers aan hun eigen vakantie-eiland. Op vrijdag 14 juli presenteerden ze hun eilanden aan de buitenwereld.
In de centrale hal van de school is het een drukte van belang. Ouders en andere belangstellenden kijken nieuwsgierig naar de twee maquettes in het midden van de zaal. Eén van het vakantie-eiland van groep 5 en één van dat van groep 6. Rondom staan wel tien kraampjes. Daar moet straks blijken of beide ondernemingen commercieel succesvol zijn. Apetrots, maar toch ook wel een tikkeltje gespannen treffen de kinderen de laatste voorbereidingen.
Economie versterken
De eilanden zijn ontstaan uit de combinatie van drie projecten die de Economic Board Groningen aanbiedt aan het basisonderwijs in de aardbevingsregio. ICT-opleider ITurnIT stelt alles in het werk om kinderen al op jonge leeftijd ‘21th century skills’ bij te brengen. Talentontwikkelaar 3D Kanjers maakt kinderen enthousiast voor techniek omdat we in de toekomst alleen maar meer technici nodig hebben. Stichting Jong Ondernemen wil dat kinderen al vroeg een ondernemende houding ontwikkelen. Dit is nodig om in te kunnen spelen op de veranderende arbeidsmarkt en om hun talenten te ontdekken. Waarom worden deze drie projecten nou juist hier in de regio met elkaar gecombineerd? ‘We willen de economie in Groningen niet alleen nu, maar zeker ook in de toekomst een stevige boost geven. En waar kun je dan beter beginnen dan bij het basisonderwijs?’, aldus Michelle Moret, projectleider Onderwijs en Ondernemerschap bij de Economic Board Groningen.
Het begint met dromen
Juf Petra opent de presentatie en stukje bij beetje wordt duidelijk wat er allemaal vooraf is gegaan aan deze slotdag. ‘We zijn begonnen met dromen’, legt één van de eilandbazen uit. ‘Bedenken wat we eigenlijk allemaal wilden hebben op ons eiland.’ Op dat moment was hij overigens nog niet de baas. Die functie moesten beide bazen echt verdienen. Nadat ze zichzelf en hun ideeën aan de groep hadden gepresenteerd, werden ze door middel van een stemming door hun klasgenoten gekozen tot eilandbaas. ‘En wat doet zo’n baas dan zoal?’, vraagt juf Petra. ‘Oh, we liepen rond en gaven complimentjes aan de kinderen van de groepjes.’ Dat deze manier van leidinggeven werkt, blijkt wel uit de ideeën die ontstonden in de verschillende groepjes. Zo waren er groepjes die nadachten over de natuur en de cultuur om het eiland zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de toeristen. Om vervolgens geld in het laatje te krijgen, werkten andere groepjes aan de uitstapjes en overnachtingen en weer een ander groepje maakte een plan voor een winkeltje waar souvenirs en snacks werden verkocht.
Praktische uitvoering
Na het maken van plannen is het tijd voor de uitvoering er van. Ian en Jip van I.Turn.IT leerden de kinderen hoe je een app bouwt. ‘Veel mensen denken dat programmeurs de hele dag bezig zijn met code schrijven, maar het is voor een heel groot gedeelte een kwestie van logisch denken’, vertelt Ian. Waarop Jip aanvult dat ook creativiteit een erg belangrijke vaardigheid is. Trots demonstreert een van de meiden van de groep ‘overnachtingen en uitstapjes’ haar app waarmee je stap voor stap boekingen kunt doen op het eiland. De app is offline ontstaan is uit zelfgemaakte tekeningen. Pas daarna is dit prototype omgetoverd tot een echte app voor op de tablet.
Overnachten doe je op het vakantie-eiland in prachtige huisjes. Aan het bouwen van deze vakantiehuisjes kwam geen baksteen te pas; ze rolden ‘gewoon’ uit de 3D printer. Jos Kok van 3D Kanjers kent de mogelijkheden van 3D printers door en door. Zijn enthousiasme is niet alleen overgeslagen op de kinderen, maar ook op de ouders die hebben geholpen met het bouwen van de printer. Eén van deze ouders vertelt dat het heel belangrijk is om bij het bouwen elke stap in de handleiding te volgen. Kinderen wilden zo graag aan de slag met het eindresultaat dat ze wel eens wat stappen oversloegen. Nu de printer klaar is, draait hij op volle toeren. Het ene na het andere ontwerp rolt er uit.
Geld verdienen
‘En’, vraagt de juf nadat de groepjes hun eilanden hebben gepresenteerd, ‘mogen de ouders al deze zelfgemaakte spulletjes straks gratis hebben?’ ‘Néé, juf, daar moeten ze voor betalen. We zijn natuurlijk wel ondernemers!’ En daarmee werd de markt geopend. De 3D printer draait non-stop om de bijna eindeloze lijst met bestellingen van gepersonaliseerde sleutelhangers weg te werken, er worden schelpen en flessenpost verkocht en voor de innerlijke mens zijn er heerlijke pizza’s en fruitspiesjes. De kassa rinkelt maar door; het bewijs van een geslaagd project.