Energiecentrales, bruggen, raffinaderijen, gasvelden. Industriële omgevingen en objecten moeten veilig zijn. En dus worden ze regelmatig geïnspecteerd. Op roest bijvoorbeeld of scheurtjes in de constructie of coating. Visuele inspecties zijn duur, tijdrovend en onveilig. Je moet immers steigers plaatsen of hoogwerkers, inspecteurs laten abseilen. En dan zijn de waarnemingen ook nog eens objectief. Daarom worden steeds vaker drones ingezet, waarmee objecten sneller, veiliger en efficiënter in beeld worden gebracht. Dronequest en Vliegend.nl hebben een 5G-pilot uitgevoerd om te onderzoeken of schade aan gebouwen nog sneller in kaart te brengen met behulp van AI en of foto’s realtime doorgestuurd kunnen worden naar het inspectieteam bij de bedrijven. Partners in deze 5G-pilot waren VodafoneZiggo en de Rijksuniversiteit Groningen. De 5G-pilot werd uitgevoerd binnen 5Groningen, programma van Economic Board Groningen.
DroneQuest adviseert bedrijven over drone-inspecties. Eigenaar Simon Voogd: “Wij werken samen met meerdere vliegers die hun drones hebben uitgerust met verschillende soorten camera’s. Welke camera het meest geschikt is verschilt per object. De foto´s die gemaakt worden overlappen elkaar. Als er ergens een probleem aan het licht komt worden de beelden aan elkaar gelegd en wordt een 3D-ontwerp gemaakt waarmee het probleem inzichtelijk wordt gemaakt.”
Klanten nog beter bedienen
Eén van de bedrijven waarmee Dronequest samenwerkt is Vliegend.nl, dat dronesystemen ontwikkelt. Samen zien zij, met het supersnelle 5G mobiele netwerk op komst, mogelijkheden om klanten nog beter te bedienen. Ze vroegen en kregen subsidie van Economic Board Groningen om binnen 5Groningen de ideeën te testen. “Wij wilden twee dingen onderzoeken. Kunnen we een AI-algoritme ontwikkelen dat alleen de foto’s eruit filtert waarop schade is te zien. En kunnen we die foto’s met de hoogste resolutie via 5G bijna realtime doorsturen naar het inspectieteam bij de bedrijven. Zodat zij direct kunnen aangeven dat de drone extra moet inzoomen op een verdachte situatie`, zegt Voogd.
Supersnel downloaden met 5G
Vliegend.nl rustte drones uit met de benodigde apparatuur. “Dan moet je denken aan camera’s, computers en modems, zegt Jan Wiersma van Vliegend.nl. “Technisch was het een uitdaging. De beveiliging van de keten heeft veel tijd gekost. Maar uiteindelijk konden we, met de door ons geschreven software, de beelden over het netwerk versturen. 5G is geschikt om supersnel te downloaden. Uiteindelijk willen we ook graag supersnel uploaden, dat lukt nu helaas nog niet”, aldus Wiersma. Vodafone bracht expertise in over de werking van 5G en connectiviteit. De Rijksuniversiteit Groningen heeft een server ingericht om de communicatie via 5G te laten verlopen.
Live meekijken met de drone
“Wij hebben geleerd dat ook 5G grenzen heeft. Het AI-algoritme werkt, dat levert al veel winst op. Alleen live meekijken met een drone is kennelijk toch nog te futuristisch”, lacht Voogd. Omdat het 5G netwerk nog niet overal beschikbaar is, is de proef van DroneQuest uitgevoerd via 4G-plus. Voogd wil graag nog eens een test doen op het echte 5G, in een indoor testlocatie in de provincie Groningen.
5Groningen opent deuren
Als technisch partner kijkt Jan Wiersma positief terug op de 5G-pilot. “We hebben techniek ontwikkeld die werkt. Alleen is het netwerk er nog niet klaar voor.” Simon Voogd: “Wat ik voor ogen had kan nu nog niet helemaal. Maar ook dat is waardevolle informatie en ik kijk terug op een mooi project. Een pilot die we zonder subsidie en de kennis van 5Groningen niet hadden kunnen doen. Financieel niet en qua netwerk ook niet. Economic Board Groningen en haar initiatief 5Groningen openen deuren die ik in mijn eentje moeilijk open had kunnen krijgen.
Over de pilotregeling 5Groningen
De Economic Board Groningen biedt bedrijven en instellingen een unieke kans om hun toepassing of innovatie voor 5G te testen. Voor de beste ideeën is maximaal € 50.000 per pilot beschikbaar. In 2021 en 2022 is jaarlijks een bedrag van €350.000 beschikbaar gesteld door Nationaal Programma Groningen voor de zogenoemde pilotregeling 5Groningen. Lees meer over de pilotregeling 5Groningen >