Het toeristische aanbod in het Waddengebied moet beter gaan aansluiten op de status van Werelderfgoed Waddenzee. Daarom worden er de komende vier jaar onder andere 200 gidsen opgeleid en 200 Waddenambassadeurs benoemd. Die krijgen de opdracht het verhaal van UNESCO Werelderfgoed beter voor het voetlicht te brengen. Ook worden op grote schaal ondernemers in het Waddengebied gestimuleerd om nieuw duurzaam aanbod voor de toeristische markt te ontwikkelen.
“Het achterliggende idee is dat de Waddengemeenschap, met de ondernemers voorop, het brede verhaal achter het belang van Werelderfgoed Waddenzee beter kunnen uitleggen aan bezoekers”, aldus Wendy Oude Veldhuis van Visit Wadden. De betrokken samenwerkingspartners in het Waddengebied werken aan het nieuwe Programma Gastheerschap. “De afgelopen jaren werkte Visit Wadden al aan de bekendheid van de Unesco Werelderfgoedstatus van de Waddenzee. In het Programma Gastheerschap gaat het over wat we precies vertellen aan de bezoeker, maar ook over welk aanbod er is of zou moeten komen. We richten ons op de duurzame bezoeker, die bewust is van de kwetsbaarheid van de natuur en interesse heeft in het gebied.”
Versterking van aanbod
De komende vier jaar moet leiden tot een groei van het toerisme langs de waddenkust van 5% tot 10%. Voor de Waddeneilanden wordt niet ingezet op groei maar op een verschuiving naar meer belangstelling voor duurzaam toerisme. Rigt Oosterbrug, projectmanager Wadden bij Economic Board Groningen: “Wij staan aan de lat voor het ondernemerschap langs de waddenkust van Groningen. We stimuleren ondernemers het Werelderfgoed Waddenzee te omarmen en verkennen mogelijkheden voor meer of ander ondernemerschap. We willen duurzaam aanbod aanjagen waar we Groningse ondernemers mee helpen te ontwikkelen en groeien.”
Behalve versterking van een duurzaam toeristisch aanbod, richt het programma zich ook op het spreiden van bezoekers over het gebied en op seizoenverbreding. Tegelijk willen we zorgdragen voor de natuur en het cultureel erfgoed volop onder de aandacht brengen. Het is onze ambitie om van het Waddengebied de duurzaamste bestemming van Europa te maken. Met een diverse mix van partners zoals natuurbeheerders, gemeenten, informatiecentra, economische partijen en de Waddenvereniging hebben we de juiste kennis en kunde aan boord om deze ambitie na te jagen.
Het Programma Gastheerschap is binnen Economic Board Groningen onderdeel van het team Vrijetijdseconomie. Dit team werkt aan economische structuurversterking van de vrijetijdseconomie in de provincie Groningen.
Gidsenpoule en ambassadeursnetwerk
Een belangrijk onderdeel is de opzet van een gidsenpoule en ambassadeursnetwerk. Gidsen worden opgeleid om het verhaal van het Werelderfgoed te kunnen vertellen aan bezoekers en toeristen. In 2028 moeten dat er 200 zijn. Verder komt er een netwerk van tenminste 200 ambassadeurs: ondernemers die het Werelderfgoedverhaal in hun werk eenduidig kunnen uitdragen. Hiertoe vinden trainingen, ambassadeursdagen, workshops en bijscholingen plaats.
Samenwerkingspartners
In het Programma Gastheerschap werken de volgende organisatie samen: Stichting Merk Fryslân (penvoerder), Economic Board Groningen, Landelijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee, Stichting Werelderfgoedcentrum Waddenzee, Stichting De Helderse Vallei, Stichting Marketing Groningen, Stichting Citymarketing Den Helder, Vereniging van Waddenzeegemeenten, Stichting NHL Stenden Hogeschool, Stichting Texels Museum (waaronder Ecomare), Stichting Tonnenloods Terschelling, Stichting Amelander Musea, MuzeeAquarium, Samenwerkingsverband De Waddeneilanden en beheerderscollectief Waddenzee.
Het Programma Gastheerschap wordt gefinancierd door het Waddenfonds, de provincies Noord-Holland, Fryslân en Groningen en het ministerie van Landbouw, Voedselzekerheid, Visserij en Natuur.