Afgelopen dinsdag organiseerden we samen met Marketing Eemsdelta de inspiratiesessie ‘Kracht van ons Groninger ambassadeurschap’ in Eetcafé De Boerderij in Oosterwijtwerd. Meer dan 100 gasten uit de vrijetijdssector kwamen samen voor een avond vol inspiratie, samenwerking en het versterken van onze gezamenlijke trots: Groningen. Samen dachten we na over hoe we het unieke verhaal van Groningen nog sterker kunnen vertellen en meer bezoekers kunnen laten ervaren wat onze provincie te bieden heeft.
Een terugblik op het programma
Opening De avond begon met een welkom door Jenz Verbogt en wethouder Pier Prins. Zij benadrukten het belang van samenwerking binnen de vrijetijdssector en riepen op om gezamenlijk het toeristische aanbod van Groningen naar een hoger niveau te tillen.
De kracht van ambassadeurschap Jenz Verbogt sprak over de veerkracht en creativiteit van Groningse ondernemers, die ondanks uitdagingen telkens nieuwe kansen weten te creëren. Ook stond hij stil bij kansen voor de toekomst, zoals het nieuwe programma ‘Gastheerschap langs de Waddenkust’.
Ontwikkelplannen en herbestemmen Kees Groot vertelde over de herbestemming van De Boerderij in Oosterwijtwerd. Een project dat uitdagingen kent en kansen biedt.
Samen maar toch eigen Edwin van der Woude en Anniek Ottens lichtten de regiomarketingstrategie toe, waarbij krachten worden gebundeld door regiomarketingorganisaties en Marketing Groningen. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke huisstijl (en per regio eigen waardes), een nieuwe website en effectieve campagnes om bezoekers naar Groningen te trekken. Ondernemers kunnen zich hierbij aansluiten via www.marketinggroningen.nl/ondernemers.
Vrijetijdseconomie Anja Reenders zette de uitdagingen in de vrijetijdseconomie op de kaart en besprak hoe florerende ecosystemen ontwikkeld kunnen worden.
Masterplan Varen De plannen van Masterplan varen werden toegelicht door Drewes Wildeman. Het doel is het realiseren van twee vaarroutes per regio voor elektrische sloepenroutes door Groningen.
Puur Groningen Hoofdspreker Marcel Hensema sloot de avond af met een fragment uit zijn nieuwe voorstelling Eldorado. Met humor en scherpte reflecteerde hij met dit fragment op de ontwikkelingen in de vrijetijdseconomie. In het nagesprek deelde hij zijn kritische blik en riep hij op om bij het maken van plannen bewoners actief te betrekken.
De avond bood volop inspiratie en concrete handvatten voor ondernemers om bij te dragen aan een sterker en gastvrij Groningen. We kijken terug op een inspirerende avond met verbinding en versterking van de vrijetijdseconomie van Groningen.
Impressie van de avond
Blijf geïnspireerd
Het Programma Vrijetijdseconomie organiseert regelmatig evenementen. Volg ons op LinkedIn of Facebook voor volgende inspiratiesessies of andere evenementen.
Verder praten?
Wil je verder praten over de ontwikkelingen in de vrijetijdseconomie? Of wil je gesprek met de vrijetijdsmakelaar? Neem contact met ons op via de website.
Speciale dank gaat uit naar Marketing Eemsdelta, De Boerderij, Kees Groot, de Gemeente Eemsdelta, Pier Prins en Anja Reenders, Marketing Groningen en Ledwall Holland.
𝘏𝘦𝘵 𝘱𝘳𝘰𝘨𝘳𝘢𝘮𝘮𝘢 𝘝𝘳𝘪𝘫𝘦𝘵𝘪𝘫𝘥𝘴𝘦𝘤𝘰𝘯𝘰𝘮𝘪𝘦 𝘸𝘰𝘳𝘥𝘵 𝘨𝘦𝘧𝘪𝘯𝘢𝘯𝘤𝘪𝘦𝘳𝘥 𝘥𝘰𝘰𝘳 𝘥𝘦 𝘱𝘳𝘰𝘷𝘪𝘯𝘤𝘪𝘦 𝘎𝘳𝘰𝘯𝘪𝘯𝘨𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘷𝘦𝘳𝘻𝘰𝘳𝘨𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘥𝘦𝘦𝘭 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘶𝘪𝘵𝘷𝘰𝘦𝘳𝘪𝘯𝘨 𝘷𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘱𝘳𝘰𝘷𝘪𝘯𝘤𝘪𝘢𝘭𝘦 𝘣𝘦𝘭𝘦𝘪𝘥 𝘝𝘳𝘪𝘫𝘦𝘵𝘪𝘫𝘥𝘴𝘦𝘤𝘰𝘯𝘰𝘮𝘪𝘦.