Sluit je aan bij ons netwerk!
Blijf op de hoogte van ontwikkelkansen, financieringen, programma's en meer van Economic Board Groningen.
Doel: de Groningse toerisme verder ontwikkelen en bezoekers trekken naar de regio.
Doelgroep: vrijetijdsondernemers in en bezoekers aan Noord- en Midden-Groningen
Looptijd: 2016 – 2019
Programmapartners: Marketing Groningen en provincie Groningen.
Toerisme is één van de kansrijke economische sectoren die Economic Board Groningen tot en met 2019 ondersteunde met advies, hulp en geld. Voor toeristen met interesse voor cultuur en landschap is Noord-Groningen een aantrekkelijk gebied. Gastvrijheid, ondernemerschap, online en kwaliteit zijn de vier pilaren onder het EBG-programma Toerisme.
Het programma Toerisme is in 2019 geeindigt. Inmiddels hebben we een programma die zich ook op toerisme richt. Het programma Vrijetijdseconomie is echter breder en heeft als doel brede welvaart.
De provincie Groningen barst van de geschiedenis en verhalen. Een deel daarvan is helaas niet meer te zien is, maar met de Augmented Groningen App breng je de historie van Groningen weer tot leven. Via de app kun je op de locaties ter plekke ervaren hoe het er vroeger uitzag. Download snel de gratis app en ga op een unieke ontdekkingsreis door Groningen!
Met behulp van Augmented Reality is het mogelijk om terug te gaan in de tijd en te ervaren hoe locaties in Noord- en Midden-Groningen er in het verleden uitzagen. Augmented Reality voegt extra beelden toe aan de werkelijkheid, welke je via de camera op een smartphone of tablet kunt bekijken. Economic Board Groningen heeft de Augmented Groningen app laten ontwikkelen als onderdeel van het programma Toerisme. Het doel is om bijzondere plekken in de provincie in kaart te brengen en de geschiedenis en verhalen in deze regio onder de aandacht te brengen: een extra reden om Groningen te bezoeken! De app is tot stand gekomen in samenwerking met de vrijetijdsondernemers in de regio en brengt ook in kaart waar je in de buurt terecht kunt om te eten, slapen, te spelen of tot rust kunt komen.
50 vrijetijdsondernemers in Noord- en Midden-Groningen presenteren zich samen in de toeristische campagne ‘Het Groningste van Groningen’ die in 2019 van start is gegaan. De campagne is een resultaat van de samenwerking tussen ondernemers, Marketing Groningen en EBG, waarin heel sterk is uitgegaan van de eigen kracht en trots van ondernemers en provincie. De vrijetijdsondernemers uit Noord- en Midden-Groningen laten met Het Groningste van Groningen aan toeristen en recreanten zien hoeveel moois er in de provincie te beleven en ontdekken is. Zij werpen zich op als lokale gidsen, en verwijzen naar de speciale, minder bekende plaatsen waar je anders nooit zou komen.
Boeken, video’s en z-cards
Vanuit het perspectief van de ‘locals’ zijn mooie en speciale plekken in Groningen vastgelegd in video’s, fotoboeken, en handig mee te nemen boekjes en z-cards.
Economic Board Groningen presenteert MOOI: een unieke 360˚ Virtual Reality-film over de bedrijvigheid in Noord- en Midden-Groningen. MOOI laat in vogelvlucht zien welke mooie en innovatieve projecten en bedrijven er in het aardbevingsgebied (het werkgebied van EBG tot en met 2020) zijn, in welke initiatieven EBG geld en advies heeft gestoken en met welk toekomstbeeld voor ogen wij dit hebben gedaan.
programmamanager