Bij Researchable helpen ze organisaties innoveren met behulp van data. Eduard van Pagée, mede-eigenaar, omschrijft de gedreven club als een data-innovatiebureau: ‘Alles is data en bij Researchable zijn we met ons team van 14 mensen elke dag bezig om die data in te zetten voor innovaties.’ Na een studie International Business Administration sluit Eduard zich een jaar geleden als partner aan bij het bureau en vult daarmee de bestaande eigenaren aan met zijn ondernemende, bedrijfskundige achtergrond. Zijn kennis, vaardigheden en groeiende netwerk versterkt hij met advies van het team mkb-verkenners van GroBusiness.
Impact maken met data
Researchable groeit hard de afgelopen jaren en voert inmiddels ook diverse projecten uit in het buitenland. Eduard: ‘We hebben mooie internationale klanten, zo werden we onlangs nog benaderd door de University of Southern California voor een samenwerking.’ Niet alleen wetenschappelijke instituten weten de data-innovators te vinden, inmiddels bestaat het klantenbestand van Researchable voor 70% uit bedrijven. Eduard: ‘Het zijn allemaal bedrijven die al iets met AI (kunstmatige intelligentie) doen en die wij verder mogen helpen.’ Desgevraagd neemt Eduard ons mee in één van hun impactvolle projecten: ‘Recentelijk hebben we Protyon geholpen met de realisatie van een digitaal platform waarin data en voorspelmodellen samenkomen. Protyon is een bedrijf opgericht door onderzoekers van het UMCG en heeft de missie om het leven van kankerpatiënten te verlengen door gepersonaliseerde kankerbehandelingen.’
Van introductie tot nieuwe klant
Via zijn netwerk leert Eduard John Sportel, mkb-verkenner bij GroBusiness, kennen. Een verdere kennismaking volgt op het Ondernemersfestival in de zomer van 2023. Eduard: ‘Dat was een hele leuke introductie van GroBusiness: een goed georganiseerd festival met relevante sprekers.’ Na het festival voert Eduard meerdere gesprekken met verschillende mkb-verkenners. Eduard: ‘Met Wessel de Vries sprak ik over internationaal werken en de mogelijkheden van handelsmissies. Daarna kwam ik in gesprek met Léon van Nisselroy, die een lijst met warme contacten aandroeg waar ik nu nog steeds uit put. En tot slot sprak ik met Irene van Wijhe: zij had goede ideeën over onder andere de ontwikkeling van personeel.’ De gesprekken leiden tot inzichten, maar ook tot concrete leads: ‘Via Gert-Jan van Oosten zijn we uiteindelijk bij een partij aan tafel gekomen waar we nu een samenwerking mee gaan starten. Heel leuk, dat zulke introducties uiteindelijk ook -op korte termijn al- leiden tot een uitbreiding van onze klantenkring.’
Dromen en doelen
Nog meer organisaties helpen met het realiseren van impactvolle data-innovaties is niet de enige toekomstdroom. Eduard: ‘We hebben het bedrijf geprofessionaliseerd door onze ISO27001 certificering, zijn druk met het vinden van een nieuw kantoor en hebben een aantal sollicitanten komende week. We willen de komende jaren groeien naar een team van 30 tot 40 mensen. En dan? Alleen de meest impactvolle en interessante projecten uitvoeren. We willen zeker groeien, maar wel duurzaam en met eigen financiering, voor zover mogelijk. We gaan voor langzaam en goed met oog op onze kernwaarden: impact, samenwerking en competentie.’
Het contact met GroBusiness blijft, aldus Eduard: ‘Het blijft niet bij praten, de mkb-verkenners van GroBusiness komen terug op wat ze zeggen en gaan voorbij de oppervlakte. Toen ik onlangs aanliep tegen een ondernemersvraagstuk, heb ik gelijk één van de mkb-verkenners weer gebeld.’ Eduard tot slot: ‘GroBusiness maakt echt de verbinding met andere Noorderlijke bedrijven en is daarmee een smeerolie voor Groninger ondernemers.’
Wil je weten of GroBusiness jouw onderneming verder kan helpen? Kom in contact!