Moj Lemonade vanuit Groningen in de landelijke schappen

mrt 6, 2024

Een frisdrank maken zonder overbodige toevoegingen of te veel suiker, dat was het doel. Het resultaat is een selectie van vier biologische frisdranken met eigen recepturen en lokaal geselecteerde leveranciers van grondstoffen. Moj Lemonade, vertegenwoordigd door Thies Nicolai, is gestart in 2017. Samen met oprichters Theo en Wim werkt Thies Nicolai elke dag aan de droom om de bijzondere frisdrank overal in Nederland in de juiste schappen te leggen. Thies: ‘We willen op de mooiste plaatsen verkrijgbaar zijn waar onze frisdrank echt tot zijn recht komt.’ Om nog meer Noordelijke verbinding te maken, gaat Thies in gesprek met mkb-verkenner Irene van Wijhe van GroBusiness.

Duurzaam verrassend

De biologische frisdranken zijn SKAL gecertificeerd. Naast dat de frisdrank biologisch is, worden de ingredienten waar mogelijk lokaal ingekocht en verwerkt tot frisdrank. Thies: ‘We zijn daarmee echt een high-end frisdrank en je vindt ons dan ook op mooie onderscheidende locaties, zoals bij restaurants met een terras, sauna’s maar ook bij delicatessenzaken.’ Thies heeft met zijn ondernemende achtergrond – als mede-eigenaar bij de populaire Groninger winkel SchoenenZaken – geen moeite om de frisdrank bij een brede markt onder de aandacht te brengen. Thies: ‘Bij SchoenenZaken pakten wij de marketing anders aan. Dat zet ik nu ook in bij Moj: als ik bij een potentiële nieuwe afnemer binnenstap, doe ik dat met een perfect serve. Al doet de mooie selectie Moj frisdranken natuurlijk het echte werk.’

De weg naar groei verkennen

Nieuwe afnemers vindt Thies via beurzen, zoals de vakbeurs Horecava, maar ook uit zijn eigen netwerk: ‘Als ik aan tafel zit bij een nieuwe klant, krijg ik vaak ook weer tips uit hun netwerk waar Moj Lemonade goed past. Dat vind ik fijn zakendoen, dat je elkaar echt verder helpt.’ Thies komt in 2023 in contact met GroBusiness mkb-verkenner Irene van Wijhe: ‘We zijn heel breed in gesprek gegaan over onze werkwijze, het aantrekken van nieuwe klanten en het ontdekken van nieuwe samenwerkingspartijen. Irene dacht gelijk tijdens dat gesprek mee met mij en Moj, ik was blij verrast door de tips en warme introducties. Ik ging blanco het gesprek in en kwam eruit met een lijst met concrete adviezen en verwijzingen. Ik werk veel alleen, dan is het fijn om zo te kunnen sparren.’

Verfrissend anders

De lijst met tips die hij van mkb-verkenner Irene krijgt is nog niet uitgeput. Thies: ‘Elke woensdag neem ik de tijd om nieuwe contacten te leggen. De tips van Irene neem ik dan ook mee. We hebben nog regelmatig contact, bijvoorbeeld als ik haar laat weten wat er uit haar introductie komt of zij komt in de lucht als ze een nieuwe tip heeft.’

Thies wil met Moj naar eigen zeggen met een echt Gronings product verkrijgbaar zijn in heel Nederland. De volgende stap in het avontuur van Moj? Thies: ‘We willen toe naar landelijke distributie. We liggen al op andere plekken dan alleen hier in het Noorden en dat willen we verder uitbreiden. Ook het aantal smaken willen we verder uitbreiden, zo komen wij in het voorjaar uit met een bio cola, de eerste van Nederlandse bodem. Ook verdiepen we ons ook in andere werelden zoals die van festivals. Wat kunnen we daar doen met Moj? Maar bij elke groei blijven we trouw aan wie we zijn: lokaal, biologisch en duurzaam, verfrissend, anders.’

Weten waar je de Moj frisdranken kunt drinken? Hier vind je de verkooppunten.

Wil je ook in gesprek over je werkwijze en aanpak? Kom in contact met een mkb-verkenner van GroBusiness.