Ruim drie jaar bestiert Annebel Nillessen Blaauw nu samen met haar compagnon Wouter Steenhuisen het media- en PR-bureau Kollektiv. Met hun bureau zorgen ze voor meer zichtbaarheid voor bedrijven door organische en betaalde media in te kopen en te produceren. Daarmee bouwen ze de afgelopen jaren een mooi klantenportfolio op met namen als Marketing Groningen, Visit Wadden, Omrop Fryslan, Artsen zonder Grenzen en Holland Norway Lines. Kollektiv is een bloeiende onderneming met bijbehorende vraagstukken: hoe groei je door als tweemanszaak en hoe zorg je dat je deze groei waarborgt? Hiervoor klopt Kollektiv in de zomer van 2021 aan bij Groninger ondernemersloket GroBusiness.
Doorakkeren of groeien
Annebel: ‘Vanaf het begin loopt het eigenlijk goed, we doen elke dag waar we blij van worden en dat doen we na 3,5 jaar nog steeds met hetzelfde plezier als op dag één.’ Toch ontstaan er bij het dynamische eigenaarsduo een aantal groeivraagstukken in de loop van de tijd. Annebel vertelt hierover: ‘We konden nog jaren door op deze manier, maar merkten dat er meer in zat, maar hoe pak je die groei aan?’ In de zomer van 2021 gaan Annebel en haar compagnon om tafel: ‘We doen het goed, vinden het leuk samen, akkeren we nog even zo door of gaan we dit aanpakken?’ Op zoek naar een ervaren ondernemer om mee te schermen over deze vragen benaderen ze die zomer via een connectie Maarten Soppe van GroBusiness.
Vinden en verbinden
Ondernemersloket GroBusiness is onderdeel van Economic Board Groningen en vormt, gefinancierd door de Provincie Groningen, een eerstelijns schakel naar ondersteuning voor ondernemers. Vraagstukken over groei, duurzaamheidsambities, innovatie, financiering of bedrijfsvoering zijn allemaal welkom bij het team van mkb-specialisten. Deze specialisten, waaronder Maarten Soppe, vinden de juiste (tweedelijns) ondersteuning en verbinden met andere organisaties en initiatieven in de regio.
Toekomstvisie en samenwerking
De gesprekken met Maarten roepen bij Kollektiv veel op. Annebel: ‘Hij vroeg gelijk door tijdens het eerste gesprek, was kritisch en was continu aan het spiegelen en reflecteren. Heel leerzaam voor ons.’ Maarten vraagt de beide ondernemers op papier te zetten waar ze zichzelf zien over een aantal jaar. Annebel: ‘Dat leverde al veel op. We zijn twee verschillende personen met andere ambities. Hoe breng je dat samen?’ In het tweede en laatste gesprek met Maarten geeft hij concrete handvatten. Annebel vertelt: ‘We hebben onze ambitie naar elkaar uitgesproken en een toekomstvisie opgesteld. Daarna gaf Maarten tips over het gebruik maken van ‘laaghangend fruit’, het uitbouwen van samenwerkingen en het vergroten van ons netwerk.’ Tot slot gaan ze aan de slag met het thema werkdruk, Annebel vertelt daarover: ‘Onze werkdruk werd steeds groter en we zagen in hoe kwetsbaar we waren met z’n tweeën. We willen het werk leuk en haalbaar houden, gezond aan de slag en met plezier.’
Van ringblok naar resultaat
Om die werkdruk te verlagen gaat het eigenaarskoppel samen met Maarten kijken hoe het team uit te breiden zonder in te boeten op kwaliteit. Annebel: ‘We zijn eigenlijk gelijk na de gesprekken met GroBusiness op zoek gegaan naar een medewerker. Dat was een grote drempel, een spannende stap, maar inmiddels werkt er iemand bij ons die helemaal klikt qua competenties, achtergrond en vaardigheden. We dragen nu werk over en de druk wordt al minder.’ Andere tips worden ook opgevolgd, zoals referenties via Google inregelen. Annebel: ‘Dat is advies wat wij ook regelmatig aan onze eigen klanten geven, maar die altijd lastiger uit te voeren zijn voor je eigen onderneming. Dat hebben we na dit zetje dus wel geregeld.’ Alle uitkomsten uit de gesprekken staan nog in klad in haar ringblok geschreven, maar brengen dus nu al genoeg resultaat op.
Stok achter de deur
De gesprekken afgerond, de eerste acties uitgezet, hoe heeft Annebel het ervaren? ‘Het was heel fijn om uit de waan van de dag te stappen en te klankborden en reflecteren met Maarten van Grobusiness. Om echt even de tijd gehad te hebben om áán ons bedrijf te werken, wat willen we nu bereiken behalve maar gewoon doorgaan? Heel fijn dat iemand dan van buitenaf meekijkt, het is een mooie stok achter de deur.’ Enthousiast besluit Annebel: ‘Ik zou alle bedrijven in de provincie die met vraagstukken zitten willen oproepen, met Google kom je er niet, vraag informatie bij een partij als GroBusiness. Een aanrader voor elke ondernemer!’
Ondernemer in de provincie Groningen en op zoek naar het antwoord op je ondernemersvraag? Je klopt kosteloos aan bij GroBusiness.