Frissekom pakt werkprocessen aan met GroBusiness

nov 30, 2023

In 2012 ziet het in Winsum gevestigde Frissekom het daglicht. Na een aantal jaren samenwerken als zzp’ers, slaat Wouter de Vries de handen ineen met Jeroen van der Meulen. Ze schrijven zich spontaan in bij de KVK 11 jaar geleden: het creatieve digitale bureau met de opvallende naam is geboren. De afgelopen jaren groeit het team en daarmee de behoefte aan strakkere processen. Dit voorjaar trekt Wouter dan ook aan de bel bij GroBusiness, want hoe pak je het stroomlijnen van werk in een kleine onderneming aan?

Van tunnelvisie naar kritische blik

Na een salestraining in 2021 wordt het cijfer- en datagestuurder werken belangrijker binnen Frissekom. Maar met de groei van het creatieve bureau blijven een aantal processen stroef lopen. Wouter kent mkb-verkenner John Sportel uit zijn netwerk en neemt contact op: ‘We hadden behoefte aan iemand die ons uit de tunnelvisie haalde waar we zelf in zaten. John kreeg dat in een ochtend voor elkaar. Hij stelde de goede vragen en dat hielp al enorm.’ In gesprek met John leert Wouter minder alleen op onderbuikgevoel ondernemen, maar kritisch te kijken naar waar dat gevoel vandaan komt: ‘Als er nu iets niet goed gaat denk ik, waar ligt dat aan? Waar zijn we niet strak genoeg geweest en hoe verbeteren we dat?’ Klantcommunicatie blijkt ook een terugkerend punt voor de gedreven technische én creatieve teamleden, Wouter vertelt daarover: ‘We maken mooie dingen vanuit ons kantoor, maar willen dan nog wel eens onszelf verliezen in creatieve processen. Dat vergt goede afstemming met klanten en daar werken we nu aan.’

Heldere communicatie

Tijdens de gesprekken met John leert Wouter dat hij niet alleen is met zijn uitdagingen in het ondernemerschap: ‘Ook John, die een succesvol bedrijf heeft gehad, liep in zijn organisatie tegen soortgelijke issues aan. Hij kent de groeihobbels en dat geeft een vertrouwd gevoel: hij heeft ook voor zulke uitdagingen gestaan.’ Het advies van John wordt dan ook gelijk opgepakt, Wouter vertelt daarover: ‘Helder communiceren binnen het team en naar klanten toe, projecten aan de voorkant duidelijker doorspreken: dat proces hebben we flink onder de loep genomen en verbeterd.’

De kracht van GroBusiness

Frissekom maakt websites, maar verzorgt ook branding en marketing in de brede zin. Wouter omschrijft het: ‘Wij zijn een bedrijf dat andere bedrijven helpt om vooruit te gaan en dat doen we door mooie dingen te maken: van bestickering op auto’s tot een opvallende banner en van het vergroten van je vindbaarheid online tot het opzetten van een campagne in bushokjes. Wij helpen onze klanten verder met hun succes.’ Die missie wil hij de komende jaren, samen met zijn compagnon, doorzetten. Wouter: ‘We hoeven niet te groeien in teamleden, we willen vooral een nog betere partner worden voor klanten die de meerwaarde zien van een goede uitstraling.’

De hulp van GroBusiness kwam voor Frissekom op een goed moment: ‘Het is makkelijk praten met John, maar ook met andere GroBusiness verkenners als Maarten Soppe. De kracht van GroBusiness heb ik nu zelf ervaren: de gesprekken geven houvast. En ze hebben ook gerustgesteld: uitdagingen als ondernemer zijn heel normaal, je bent daarin niet alleen. Ongeacht de branche: we zijn allemaal gelijk.’

In zijn omgeving motiveert Wouter nu ook anderen om de kosteloze hulp van GroBusiness in te schakelen: ‘Ik wist niet dat GroBusiness ook een coachende rol kon innemen, maar nu ik dat weet verwijs ik collega-ondernemers door. Ik zeg ze dan: je kan altijd je pijnpunten met ze delen, bel ze gewoon eens op, er is altijd iemand die je verder kan helpen.’

Wil je ook ervaren wat GroBusiness voor je kan betekenen? Neem contact op: info@grobusiness.nl of (zoals Wouter zegt) bel gewoon eens op: 085 40 10 231.