Na het behalen van een bachelor Informatiekunde aan de RUG besluiten Max Steg en Zhenja Gnezdilov met een master hun studie te vervolgen. Na de eerste weken weten ze echter al snel dat hun hart daar niet ligt: het ondernemen lonkt. Met ambitieuze energie stampen ze in 2022 hun eigen bedrijf uit de grond: FRISCON. Max: ‘We wilden gewoon aan de slag met onze eigen onderneming.’
Nog geen jaar later zijn de eerste klanten van het ondernemersduo enthousiast over de data oplossingen die de twee oud studiegenoten bieden. Zhenja: ‘In de eerste periode richtten we ons op specifieke afdelingen binnen organisaties zoals HR, maar we zagen al snel dat we aan tafel moesten met de eigenaar van een bedrijf, die heeft echt last van het gebrek aan datagedreven werken.’ Hoewel de agenda van FRISCON zich al snel na oprichting vult, lopen de beginnende ondernemers ook aan tegen vraagstukken over sales, processen en marketing. Hier komt GroBusiness in beeld: business verkenner John Sportel helpt de mannen begin 2023 op weg met het delen van zijn eigen ondernemerservaring, een groot netwerk en praktische handvatten.
Datagedreven mkb financieel slim
Waar veel grote organisaties volop gebruik maken van data, is er in het mkb nog een wereld te winnen. Max: ‘Wij helpen het mkb voordeel te halen uit de data die er al is. Dat doen we door procesautomatisering en datadashboards. Het is altijd een oplossing op maat.’ Met een wereld die steeds digitaler, geautomatiseerder en meer datagedreven wordt, kan het mkb nu niet meer achterblijven. Precies waar FRISCON op inspringt. Zhenja: ‘We proberen heel concreet te adviseren zodat het resultaat ook zichtbaar is. We zijn nu bijvoorbeeld bij een organisatie aan de slag waar we het voorraadbeheer met data beter beheersbaar maken. Data helpt om voorraad klein te houden én tegelijkertijd leverbeloftes na te kunnen komen. Meer datagedreven werken biedt daardoor niet alleen gemak, maar is ook financieel aantrekkelijk.’ Max vult zijn compagnon aan: ‘Je ziet dat veel bedrijven al wel iets doen met data, maar dat vaak nog handmatig in Excel doen. Dat is tijdrovend en foutgevoelig. Met een slim datadashboard hoeft dat niet meer. Tijdswinst dus.’
Startende ondernemers met vraagstukken
Aan tafel komen bij eigenaren en CEO’s blijkt niet de grootste uitdaging voor het ondernemende duo. Max: ‘Eigenlijk ging dat relatief eenvoudig. We benaderen bedrijven via LinkedIn waarvan wij geloven dat ze meer uit hun data kunnen halen en die ambitie hebben. Vanuit de intentie om te helpen en in gesprek te komen. De meeste mensen vinden het sympathiek dat we startende ondernemers zijn en nodigen ons uit om langs te komen.’ Toch nemen Max en Zhenja contact op met GroBusiness: ‘We zagen eind 2022 regelmatig GroBusiness op LinkedIn voorbij komen met ondernemersadvies en liepen zelf tegen steeds meer zaken aan, van sales tot verdienmodellen. Na een telefonische intake kwamen we uit bij John Sportel, mkb business verkenner bij GroBusiness maar ook oud eigenaar van een IT-bedrijf.’
Ervaring, expertise en ingangen
Het blijkt een goede match. John kan vanuit zijn jarenlange ervaring FRISCON verder helpen. Max: ‘Hij gaf ons gelijk een berg met informatie én een deel van zijn netwerk. Hij was geïnteresseerd in ons, dat was een fijn eerste gesprek.’ Met de tips van John gaan ze terug op kantoor ijverig aan de slag en zes weken later kunnen ze gelijk resultaat laten zien tijdens de tweede afspraak. Zhenja: ‘We kregen onder andere de tip mee om op LinkedIn te gaan posten vanuit ons persoonlijke account met eigen foto’s. Dat werkte beter dan het bedrijfsaccount. Ook hebben we zijn advies over het voeren van salesgesprekken meegenomen waardoor we nu heel helder onze meerwaarde kunnen uitleggen aan een mkb-eigenaar.’ De twee ondernemers blikken positief terug: ‘John is een fijne sparringpartner met relevante ervaring met onze problematiek, het waren gesprekken waar we wat aan hadden als zoekende, startende ondernemers. Bijna jammer dat het maar twee sessies zijn.’
Leven lang leren
Terugkijkend zijn Max en Zhenja blij dat ze gelijk na hun bachelor de stap naar het ondernemerschap hebben gezet. Zhenja: ‘Gewoon beginnen was het beste wat we konden doen. De vraagstukken onderweg hebben zich opgelost, mede met hulp van GroBusiness.’ Het ambitieuze tweetal ziet de toekomst zonnig tegemoet. Max: ‘We onderzoeken hoe we ons verdienmodel meer schaalbaar kunnen maken, maar toch persoonlijk kunnen houden. Op termijn breiden we ook graag uit qua mensen en projecten. Maar we zijn ook realistisch: in ons werkveld gaat het snel en veranderd er veel. De technologie waar we mee werken is misschien over een paar jaar totaal anders. Daarom steken we veel tijd in onze eigen ontwikkeling. En dat willen we ook blijven doen, zelfs als FRISCON enorm gaat groeien in de toekomst.’
Ook in gesprek met een mkb business verkenner van GroBusiness? Neem contact op voor een afspraak. Voor ieder vraagstuk en iedere branche hebben wij specialisten die mee kunnen denken en je verder kunnen helpen.