De bedrijfsnaam klinkt nog lang na in je hoofd: Cloinq is een wijnhandel en wijnbar in hartje Groningen. Aan het roer staat Janet ten Broeke, die samen met haar twee compagnons haar liefde voor wijn de afgelopen vijf jaar in Cloinq heeft gestopt. Na de middelbare- en hogere hotelschool heeft Janet vele jaren in de horeca als gastvrouw en sommelier gewerkt. Tot ze vijf jaar geleden wijnhandel- en bar Cloinq opricht, mét succes. In 2021 besluiten ze ook online beter zichtbaar te willen zijn: er komt een nieuwe website dankzij een webbouwer, subsidie van SNN en advies van GroBusiness.
Passende wijn voor iedere consument
Gedreven wijnliefhebber Janet importeert voornamelijk zelf via de wijnboer Europese wijnen. Ze vertelt daarover: ‘Het viel ons op dat in een wijnhandel of supermarkt legio wijnen verkrijgbaar zijn, maar juist die hoeveelheid maakt het lastig voor de consument om iets passends te vinden. Vaak gaan mensen dan af op etiket of bekendheid. Zonde wat ons betreft. In onze wijnwinkel hebben we een selectie van wijnen, met voor elke smaakgroep een keuze. We nemen mensen graag aan de hand om een juiste keuze te maken, maar door ons begrensde assortiment is kiezen ook al een stuk makkelijker dan in de supermarkt.’ Naast de in- en verkoop van wijn fungeert de nabijgelegen wijnbar als perfecte uitvalsbasis voor een borrel, maar ook een wijnproeverij met eigen gezelschap. Janet benadrukt: ‘Het is net als bij onze winkel heel easygoing in onze wijnbar. Iedereen is welkom, ook beginnende wijndrinkers.’
Online beleving
In 2021 ontstaat de wens om de beleving in de winkel en wijnbar aan te laten sluiten op het online plaatje. De verouderde website is toe aan een nieuwe jas. Janet: ‘De website is een eerste stap om mensen te informeren en te verbinden met ons bedrijf. Dat moet passen bij de uitstraling van de wijnwinkel- en bar. Ook willen we uiteindelijk online kunnen opschalen in verkoop. Met die wensen zijn we naar een webbouwer gestapt.’ De webbouwer tipt Janet over het bestaan van GroBusiness en de beschikbare subsidie voor digitalisering van bedrijven in Groningen. Janet: ‘Zo zijn we in gesprek geraakt met een specialist van GroBusiness. Zij heeft ons geholpen bij de aanvraag van de subsidie bij SNN. Na een kennismaking in de winkel heeft ze ons door het proces van de aanvraag heen geloodst. Het is niet ons dagelijks werk, dus begeleiding daarbij was heel fijn.’
Laagdrempelig en met resultaat
Janet ervaart het contact met GroBusiness als heel prettig: ‘Als kleine mkb-er kan de subsidiewereld best intimiderend zijn. Aanvankelijk dacht ik dat GroBusiness ook een grote, loggere organisatie was, maar het blijkt een klein team dat juist snel acteert. Met de begeleiding konden we laagdrempelig toch deze subsidie aanvragen. En met resultaat, de subsidie is toegekend.’ Janet vervolgt: ‘Je weet niet altijd wat de mogelijkheden zijn als ondernemer in Groningen. En zelfs als je die duidelijk in kaart hebt, kan het een hele uitdaging zijn om het systeem goed te doorgronden. Daarom geef ik graag de tip mee aan andere ondernemers: neem contact op met GroBusiness, dat is echt de moeite waard als je stappen wil zetten.’
Uitbreiden met kwaliteit
De nieuwe website van Cloinq staat inmiddels online. Over toekomstdromen hoeft Janet niet lang na te denken: ‘We willen graag uitbreiden in verkooppunten en vestigingen. Meerdere Cloinq vestigingen in Nederland op mooie locaties met dezelfde sfeer als die we nu – online en offline- uitdragen.’ De kleinschaligheid en de kritische selectie van wijnen blijft wat Janet betreft gewaarborgd: ‘We moeten er altijd 100% achterstaan qua kwaliteit. Daar gaan we voor en dat willen we vasthouden. Maar als de perfecte mogelijkheid zich voordoet, breiden we graag uit. Dan kloppen we tegen die tijd ook weer aan bij GroBusiness om te kijken of we nog meer samen kunnen bereiken.’