Op het GroBusiness Ondernemersfestival was zoveel interessants te horen, er waren zoveel deskundigen die hun verhaal deden. Het zou zonde zijn als je dat hebt gemist. Daarom delen we festivalstories. We lopen de onderdelen van het GroBusiness Ondernemersfestival bij langs: van Ondernemersbühne en Proeftuin Digitaliseren tot het festivalplein.
De vraag is niet of je wordt gehackt, maar wanneer
Je zult worden gehackt. Overtuigender kan het bijna niet! Succesondernemer Erik Rutkens van Hacksclusive nam je in de Proeftuin Digitaliseren mee in de gevaren die het internet kent. Maar wees niet bevreesd, ze hielpen je ook om je beter te wapenen tegen alles wat op de loer ligt.
Cybersecurity is voor iedere ondernemer relevant. Het is niet de vraag wanneer je wordt gehackt, maar wanneer en hoe vaak. Om je bedrijf en jezelf beter te beschermen tegen bijvoorbeeld cybercrime moet je een beetje leren denken en doen als een hacker.
Denk als een hacker
Erik vertelt met veel kennis en ervaring over organisatie die slachtoffer zijn geweest van een hack. Hij haalt voorbeelden aan als Pathé en Universiteit Maastricht. Zij zijn bijzonder open geweest over wat hen is overkomen en hoe zij hebben gehandeld. Het is interessant om deze verhalen nog een na te lezen om hier zelf ook lering uit te trekken.
De belangrijkste boodschap die Erik meegeeft aan de zaal is dat je moet denken als een hacker om je te wapenen tegen een aanval. Erik: “Probeer te denken zoals een aanvaller om mogelijke zwakke punten, kwetsbaarheden of potentiële beveiligingsproblemen in een systeem, netwerk of applicatie te identificeren. Ga op zoek naar jouw eigen zwakheden.”
Een wachtwoord voor iedere afzonderlijke inlog
“Een van die zwakheden zijn vaak wachtwoorden,” gaat Erik verder. “Besef dat grote platformen zoals LinkedIn, Facebook, YouTube en Twitter ooit wel eens een groot datalek hebben gehad. De kans is dus groot dat jouw wachtwoord, of dat van jouw medewerkers, eens buit is gemaakt. Mensen hebben vaak langdurig gelijke of soortgelijke wachtwoorden. Het is voor een hacker maar een kleine moeite om emailadressen en wachtwoorden door je systemen te halen en voor je het weet zijn ze binnen.”
“Een ingewikkeld uniek wachtwoord voor iedere inlog kan grote problemen voorkomen. Maak gebruik van een betrouwbare wachtwoordmanager of wachtwoordkluis zodat je wel met gemak kan blijven inloggen.”
Neem voorzorgsmaatregelen
Als bedrijf kan je ook voorzorgsmaatregelen nemen om de kans op een hack zo klein mogelijk te maken. En dat wanneer je toch gehackt wordt, de impact zo klein mogelijk is. Erik: “Belangrijke tip om je weerbaarheid tegen cybercrime en andere online bedreigingen te vergroten, is het gebruik van tweestapsverificatie. Maak daarnaast periodiek een back-up van je gegevens, om op te kunnen terugvallen. Deze back-up dient los te staan van je dagelijkse serveromgeving.”
“Zorg verder dat de software op al je apparaten actueel is. En tot slot, je kan het niet vaak genoeg zeggen: pas op met e-mail. Kijk goed naar de afzender, met name naar het emailadres (niet de afzendnaam), klik niet zomaar op een link of bestand en als de boodschap in de mail te mooi is om waar te zijn dan is dan ook zo.”
Aan de slag?
Gaat het denken als een hacker je boven de pet? Neem dan contact op met Erik of een van zijn collega’s. Zij gebruiken hun Pentesting-as-a-Service om kwetsbaarheden in je cybersecurity te vinden en deze op te lossen. Een effectieve en transparante manier om de beveiliging van je systemen en gegevens te waarborgen.
Wil je liever sparren over digitale vraagstukken? Neem dan contact op met een business verkenner van GroBusiness.