Festivalstories: website UX roast

jul 13, 2023 | GroBusiness

Op het GroBusiness Ondernemersfestival was zoveel interessants te horen, er waren zoveel deskundigen die hun verhaal deden. Het zou zonde zijn als je dat hebt gemist. Daarom delen we festivalstories. We lopen de onderdelen van het GroBusiness Ondernemersfestival bij langs: van Ondernemersbühne en Proeftuin Digitaliseren tot het festivalplein.

Website UX Roast door concept7

In de Proeftuin Digitaliseren werden talks gehouden over digitale vraagstukken waar ondernemers mee aan de slag willen. Een website is voor veel ondernemers de belangrijkste marketingtool. Of de website voor de ondernemer doet wat hij moet doen, is een vraag die voor menig ondernemer moeilijk te beantwoorden is. Om hier meer inzicht in te krijgen roastte Concept7 een drietal websites. De website werd bekeken vanuit vier type gebruikers: of iemand over het algemeen snel of langzaam beslist, en of dat op basis van ratio of emotie is. Door dit onderscheid te maken kan je veel beter aansluiten op wat de websitegebruikers willen, en daarmee zorgen voor betere conversie.

Annelies van Rijn, user researcher bij Concept7: “De leukste reacties kwamen tijdens de plenaire sessie. Bij het tonen van één van de websites die we roastten vroegen we: ‘Wat doet het bedrijf van wie deze website is?’ Er kwamen 10 reacties uit het publiek, maar geen enkele reactie was correct. Zo zie je hoe belangrijk is een heldere propositie dus is.”

Grootte van tekst, contrastratio en mobile

Kijk eens met een andere bril naar je website, dat is wat Concept7 meegeeft. Drie punten die voor veel ondernemers een verschil kunnen maken, zijn: grootte van tekst, contrastratio en mobile. Is de website toegankelijk? Kunnen mensen met slechter zicht je website begrijpen? “Weet even dat vanaf 40 jaar het zicht bij (met name) mannen afneemt, 10% heeft een vorm van kleurenblindheid en de stap naar een bril is best een drempel,” stelt John Wittmaekers, eigenaar van Concept7. “Een lettertype kleiner dan 18 pixels zorgt er dan ook voor dat de website niet te lezen is voor deze doelgroep.”

“Tijdens de roast keken we ook naar kleurgebruik. Contrastratio’s moeten op 4,5 (uit 20) zitten. We hebben geconcludeerd dat dit vaak niet het geval is. Gevolg? De tekst in knoppen om op te klikken (zoals bestellen, downloaden of offerte vragen) is niet goed leesbaar.”

“Tot slot moet je je beseffen dat het merendeel van de bezoekers de website op een mobile device (zoals een smartphone) bekijkt. Contrast is hierin cruciaal. Denk maar eens aan wanneer je je telefoonscherm bekijkt in de volle zon.”

Propositie en de ‘wie zijn wij-pagina’

Concept7 fileerde niet alleen websites op het podium in het UX lab, ook kon je hen vinden in bij de Website Healthcheck op het festivalplein. John: “Op het festivalplein hebben we veel websites van bezoekers naar voren getoverd en hebben direct tips en tricks meegegeven om meer online succes te behalen. Dit was voor elke bedrijf en elke organisatie verschillend. Vaak begint het met een helder antwoord op de vraag: wat heb je mij (als bezoeker) te bieden? Waarom moet ik bij jou zijn? Een simpele ‘Welkom op de website van Jansen en zonen BV’ volstaat niet, want de bezoeker weet hierdoor niet wat hij op de website kan halen.”

John vervolgt: “Ook hebben we de waarde van een ‘Wie zijn wij-pagina’ goed kunnen uitleggen en aantonen met statistieken en effecten. Wist je dat de ‘Wie zijn wij-pagina’ bij 80% van alle websites in de top 5 van meest bezochte pagina’s staat? Zorg dus in ieder geval dat die in orde is!”

Klaar voor meer digitaal succes?

Door je doelgroep en hun behoeftes écht centraal te stellen, heb je de sleutel naar meer succes. Een hogere conversie, de beste klantbeleving… Concept7 helpt je op weg naar meer digitaal succes. En dan hebben we het niet over adverteren, of campagnes op sociale media, maar door het fundament goed neer te zetten. Een duidelijke propositie, goede content waar de gebruiker behoefte aan heeft, heldere flows zodat de bezoeker uitkomt op de juiste pagina om te converteren naar klant, lead of goed geïnformeerde burger. Hierdoor word je spontaan (lees: organisch) beter en sneller gevonden door de bezoeker die echt naar jou en jouw product of dienst op zoek is. Lees meer op de website van Concept7 of vraag direct een quickscan aan.