Festivalstories: businesscoach

jul 20, 2023 | GroBusiness

Op het GroBusiness Ondernemersfestival was zoveel interessants te horen, er waren zoveel deskundigen die hun verhaal deden. Het zou zonde zijn als je dat hebt gemist. Daarom delen we festivalstories. We lopen de onderdelen van het GroBusiness Ondernemersfestival bij langs: van Ondernemersbühne en Proeftuin Digitaliseren tot het festivalplein.

Succes met een businesscoach door Alex van Ginneken

Hoe versnel je je succes met een businesscoach? “Think big. Start small. Scale fast,” zegt businesscoach Alex van Ginneken. Hij nam ons op de Ondernemersbühne mee in zijn vakgebied. Alex van Ginneken is ondernemer, businesscoach en investeerder. Hij helpt ondernemers met de groei van hun business. Dit doet hij door ze te helpen met een goede online marketingstrategie, sales methoden en inzet van IT/data & AI.

Niet alleen de wedstrijd spelen

“Grote doelen behaal je niet alleen,” stelt Alex van Ginneken. “Zelf had ik ook niet kunnen staan waar ik nu sta zonder een team van topexperts en coaches om mij heen. Ik laat mij graag coachen wanneer ik sneller mijn doelen wil behalen en kostbare fouten wil voorkomen. Een coach zorgt niet alleen voor meer expertise (die je zelf minder of niet hebt), hij of zij zorgt er ook voor dat je gecommitteerd bent aan gestelde doelen. Samen met een coach zet je je doelen scherp en werkt daar aan. Zo ben je niet alleen de wedstrijd aan het spelen: dat is efficiënter én veel leuker.”

Wie, niet hoe

Alex komt vaak ondernemers tegen die alles zelf proberen uit te zoeken. Ze stellen vragen zoals: hoe kan mijn website beter? Hoe gaan we de volgende nieuwsbrief schrijven? Alex stelt dat het domweg te veel is om alles zelf te doen. Daarom zegt hij: “De ‘hoe-vraag’ is niet fout, maar ook niet perse goed. Het risico is namelijk zwakke output.”

Hij legt uit waarom: “Jij als ondernemer bent namelijk geen webdesigner. Erica is officemanager en geen marketeer. Karel is stagiair en geen copywriter. Daarom is de vraag niet ‘hoe kunnen we dit doen?’ maar ‘wie kan dit doen?’ ”

Juist in tijden van sterke groei

Alex ziet regelmatig problematische voorbeelden hiervan: “Zowel in mijn netwerk als in mijn eigen bedrijven. Juist in de fase van start-up naar scale-up komt het ‘hoe’ in plaats van ‘wie’ veel voor. Waarom? In die sterke groeifase is er snelheid én kwaliteit nodig.”

“Kom je uit de start-up modus, dan ben je heel goed in het ‘hoe’— en daar mag je trots op zijn. Deze mentaliteit heeft ervoor gezorgd dat je een rendabele onderneming hebt weten te bouwen. Maar het is een valkuil om in deze modus te blijven hangen. De scale-up fase heeft zoveel diverse en nieuwe expertise nodig, die heb je hoogstwaarschijnlijk niet in huis. Wil je het dan toch zelf gaan doen, dan kost je dat onnodig energie. Stel je de vraag wie, dan win je tijd en kwaliteit.”

Je knipt niet je eigen haar

Door voorbeelden uit de dagelijkse praktijk te nemen, lijkt het ineens heel logisch. Alex: “Je knipt niet je eigen haar, repareert niet je eigen leidingen en legt zelf geen sierbestrating in je tuin. Afgezien van matig resultaat, weet je dat dit significant meer tijd kost dan het uitbesteden ervan. Vertaal deze gedachte naar je onderneming. Ga op zoek naar mensen die je voor zijn gegaan in wat jezelf wil bereiken. Of die een bewezen track record hebben.”

Alex van Ginneken is iemand die je in ondernemen voor is gegaan en een bewezen track record heeft. Wil eens met een businesscoach praten over hoe je je doelen kan bereiken? Kijk dan eens op de website van Alex.