Op het GroBusiness Ondernemersfestival was zoveel interessants te horen, er waren zoveel deskundigen die hun verhaal deden. Het zou zonde zijn als je dat hebt gemist. Daarom delen we festivalstories. We lopen de onderdelen van het GroBusiness Ondernemersfestival bij langs: van Ondernemersbühne en Proeftuin Digitaliseren tot het festivalplein.
Doe minder beter
Wat kan een businesscoach voor je betekenen? Op het festival kon je aanschuiven op de business couches van de businesscoaches. Alex van Ginneken, Lean Schieving, Marte van Dijk en Marcel Romijn spraken met ondernemers over hun business en waar een businesscoach je bij zou kunnen helpen. De vier zeer ervaren (en aangeprezen) businesscoaches hebben ieder hun eigen expertise, zo was er altijd iemand die je kan helpen met jouw ambities. Vandaag spreken we met Marcel Romijn, businesscoach en ondernemer.
Marcel: “Mijn motto is doe minder beter: zodat je veel meer rendement haalt in alle bedrijfsprocessen”
Bewust genieten van de reis
Marcel Romijn is eigenaar van diverse bedrijven zoals Boer & Chef, restaurant Pernikkel en ZuiverBnB. Hij ziet ondernemen als een reis. “Ondernemen kan je niet leren op school,” stelt Marcel. “Je kan het alleen leren door te doen. Door veel fouten te maken en iedere keer één keer vaker op te staan dan dat je valt. Dat is een pittige route en daarom moet je ook genieten onderweg. Ondernemen is een reis om mee te maken, geen wedstrijd of race om de meeste omzet of het beste resultaat. Wees je bewust van je reis en blijf doorgaan.”
Energie steken in positieve impact
Hoe je dat doet? Dat is de meerwaarde die je kan halen uit een businesscoach. Marcel: “Door iemand naast je te hebben die de reis al heeft afgelegd, kan je veel onnodig vallen voorkomen. Iemand die al bereikt heeft wat jij wilt bereiken, weet valkuilen te signaleren. Je kan je energie direct aan dingen besteden die meteen positieve impact hebben.”
Complexiteit is mislukte eenvoud
Ondernemen kent veel facetten, je kan je makkelijk verliezen in de complexiteit van alles dat er moet gebeuren. Marcel ziet hierin een kans om om te denken: “Regel één is om de focus te verleggen van omzet en resultaat naar het aantrekken van de juiste relaties in plaats van het overtuigen van iedereen. De juiste relaties brengen dan vanzelf het juiste rendement. Omzet en winst zijn slechts een middel. Zo kun je met minder relaties meer rendement maken en ga je van druk naar effectief en rust in de organisatie.”
Heb je behoefte om de diepte in te gaan over jouw ondernemersreis? Neem contact op met Marcel Romijn via LinkedIn.
Wil je liever eens in de breedte sparren over je onderneming? Neem dan contact op met de mkb business verkenner van GroBusiness. Wij denken graag met je mee over de thema’s die je als ondernemers tegenkomt, zoals financiering, verduurzaming, marketing en arbeidsmarkt.