Jesse Bouwman (15) wint grote finale Booming Business met YouTuber Kalvijn

nov 10, 2018 | Algemeen

€ 5.000 voor beste ondernemers idee

Timmerman Jesse Bouwman (15) uit Winsum wint de grote finale van Booming Business in de Evenementenhal in Delfzijl. Jesse wil zijn eigen bouwbedrijf uitbreiden. De jury bestaande uit YouTuber Kalvijn, zakenpartner Petrus en Groningse ondernemer Ben Woldring zagen in dit idee de meeste potentie. De overige finalisten gingen niet met lege handen naar huis, ook zij ontvingen een geldprijs om een start te maken met hun bedrijfsidee. Ruim 300 jongeren kwamen naar Delfzijl om bij de finale van Booming Business aanwezig te zijn en voor een meet & greet met Kalvijn.

Finalisten

In de serie Booming Business op het YouTube-kanaal van Kalvijn ging hij op zoek naar het beste en meest potentiële idee uit deze regio. Uit meer dan 150 ingezonden ideeën werden zeven kandidaten geselecteerd waar vervolgens op de website van Kalvijn op gestemd kon worden. De vier ideeën met de meeste stemmen stonden zondag in de finale: vliegtuigfan Tom Roek  (16) uit Hoogezand ontwikkelt een online boekingssite, timmerman Jesse Bouwman (15) uit Winsum maakt vlonders, overkappingen en tuinhuizen met zijn eigen bouwbedrijf, Alex Huizinga (18) uit Tripscompagnie maakt een doos die schoenen op voeten projecteert en de zusjes Larissa Wijninga  (17) en Henriëtte Wijninga  (15) uit Siddeburen willen een aardbevingen documentaire maken voor kinderen.

 

Voor iedereen een prijs

Niemand ging met lege handen naar huis. Jesse won tijdens de finale € 5.000, Tom € 3.000, de zusjes kregen € 1.500 om hun droom werkelijkheid te maken en Alex ontving € 500. Alle finalisten krijgen begeleiding bij het uitvoeren van hun plan. Ook de ruim 300 jongeren die aanwezig waren bij Booming Business konden na de finale hun idool Kalvijn ontmoeten en kregen een goed gevulde ondernemers goodie bag mee naar huis.

 

Booming Business

Samen met YouTuber Kalvijn organiseerde EBG het unieke pitchevent ‘Booming Business’ om jongeren uit het aardbevingsgebied uit te dagen om met een bedrijfsplan te komen. Michelle Moret, programmamanager Ondernemerschap bij EBG, geeft aan dat zij regelmatig pitches organiseren voor ondernemers: ‘Deze editie is speciaal voor jongeren in Noord-Groningen, juist om deze groep hun ondernemerschapsvaardigheden te laten ontwikkelen.‘ Doel van deze pitch is om ondernemerschap bij jongeren te stimuleren, met daarbij een prijs van € 10.000 die over de winnaars verdeeld wordt om de ideeën tot uitvoering te brengen.